DC-3 - Li-2 - L2D

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: DC-3 - Li-2 - L2D

Inlägg av Björn Fransson »

Är på intet sätt någon expert, men jag vet att dörrarna var annorlunda. Li-2:an hade en mindre dörr på kroppens högra bakre del och den större lastdörren satt längre fram än på DC-3/C-47, det sista fönstret satt i lastluckan.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DC-3 - Li-2 - L2D

Inlägg av Stellan »

Borde inte ge mig in i denna fråga men gör det ändå. Snabbläddrar i Red star Vol 27 (Ian Allan publishing) och kommer fram till...att det beror på. Verkar som att det som är gemensamt för alla Sovjetiska kopior av DC-3 är att det fanns en ingång på höger sida (öppnades innåt bakåt) istället för en liten dörr i en större dubbel lastlucka på vänster sida som på C-47. Sedan tycks det finnas på många, men inte alla varaianter, en lastlucka på vänstersidan med en mindre lucka i. Dock inte på riktigt samma plats som C-47. Bombrack och luckor på bombversionen. Jag tror att det i huvudsak var en DC-3 utan andra direkta synliga modifieringar om man undantar motorerna och ev kulsprutepositionen på sidan, nosen, ryggtorn, något luftintag och någon extra liten glasruta. Enklast kanske är att du letar reda på den du vill göra och sedan jämför meter för meter.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar