Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Janne.S »

Såg Johnsons nya Pledge i affären och tänkte jag måste testa i alla fall.

Större flaska jämfört med den gamla.

Bild



Innhehållsförteckningen innehöll inget spännnande.

Bild



Grumlig vätska...ser ut som mina flickors "spökvatten" alltså mjölk som de hällt vatten i (fråga mig inte de gillar det)
Stinker parfym :(

Bild



Det är vattenlösligt men jag kör med SE-fönsterputs och ser vad som händer.

Bild




1/3 pledge och två delar fönsterputs.

Bild




Blåser på ett par torra lager på vingen på min gamla Me262...liten effekt.

Bild



Sedan körde jag ett blött lager...mja, torkar fort men jätte blankt blev det inte.

Bild




ändrar mixturen 50/50 pledge och SE och blåser ett blött lager.....det kommer upp i någon sidenmatt ton.

Bild




Blåser outspädd pledge....det bästa jag får är sidenmatt och det börjar bli vita avlagringar.

Bild

Bild





summa sumarum....skit i denna produkt, inget för oss plastnördar!


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Stellan »

Vad var det jag körde med den gamla klara polishen...70/30 Pledge/Ajax. Lade aningens blött och det blev tokblankt. Den mjölkiga har ersatt den klara???
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Janne.S »

Stellan skrev:Vad var det jag körde med den gamla klara polishen...70/30 Pledge/Ajax. Lade aningens blött och det blev tokblankt. Den mjölkiga har ersatt den klara???
Japp... :(
Den gamla har jag några flaskor kvar av som tur är....det är den enda klarlacken jag använder.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Stellan
Inlägg: 5639
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Stellan »

Janne.S skrev:
Stellan skrev:Vad var det jag körde med den gamla klara polishen...70/30 Pledge/Ajax. Lade aningens blött och det blev tokblankt. Den mjölkiga har ersatt den klara???
Japp... :(
Den gamla har jag några flaskor kvar av som tur är....det är den enda klarlacken jag använder.
Ammenvaff... Precis när man lärt sig lägga blankt på en modell. Typiskt.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Björn Fransson »

Hallå! Ta det lugnt! Den ska inte spädas. Har använt den (alltså precis den här, den nya typen) flera gånger rakt ur flaskan och den funkar finfint. Däremot krävs ett par lager, själv lägger jag på den med pensel. Och den måste torka ordentligt mellan varje strykning. Körde den som klarlack rakt igenom på min danska Drake (som precis blev klar), bilder kommer strax. Och nog går det att få den här mjölken blank, alltid. Dessutom kan man polera upp den rejält med en mjuk trasa.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:Hallå! Ta det lugnt! Den ska inte spädas. Har använt den (alltså precis den här, den nya typen) flera gånger rakt ur flaskan och den funkar finfint. Däremot krävs ett par lager, själv lägger jag på den med pensel. Och den måste torka ordentligt mellan varje strykning. Körde den som klarlack rakt igenom på min danska Drake (som precis blev klar), bilder kommer strax. Och nog går det att få den här mjölken blank, alltid. Dessutom kan man polera upp den rejält med en mjuk trasa.
Sista bilderna körde jag outspädd, tyckte inte resultatet blev nämvärt bättre men men om du har lyckats få bukt med den så gör gärna en tutorial på den :D
parfymdoften var nog det jag hade svårast för.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Snussugen »

Jag får inte heller något blankt ur min - men jag kör förvisso över Humbrols enamelfärger. Där är den helt värdelös. Tamiyas X-22 får det bli.
Live & let dry.
Björn Fransson
Inlägg: 3582
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Björn Fransson »

Janne.S skrev:[

Sista bilderna körde jag outspädd, tyckte inte resultatet blev nämvärt bättre men men om du har lyckats få bukt med den så gör gärna en tutorial på den :D
parfymdoften var nog det jag hade svårast för.
Många kanske redan sett detta på In the works, men här kommer en lätt bearbetad text för den som enbart läser den här tråden:

Så här bar jag mig åt: Först ett tunt lager med en ganska stor pensel. Jag drar på den rätt snabbt, inget finlir behövs. Drefter slipas allt med extremt fint slippapper - vilket också har den fördelen att man rår på ojämheter i målningen men med mindre risk att slipa bort färgen. Sedan ett lager till som får torka innan allt poleras upp med en bomullstrasa. Små ojämnheter slipas ner (i värsta fall behövs ett lager till, men då räcker det att lacka de partier man slipat) innan det var dags för dekaler och wash. När allt torkat får dekalerna ytterligare ett lager (alltså bara dekalerna) och slipas ner något. Sedan är det dags för slutlager, vilket normalt sett sker med annan lack, i mitt fall Oceanlack. Men i fallet den danska Draken blev det ett lager Johnsons till som polerades rejält.

Det kan låta omständigt, men eftersom allt lades på med en ganska stor pensel, tar det inte många minuter att lägga på ett lager. Torktiden är hyfsat snabb, redan efter någon timme kan man börja slipa och polera. Däremot tar det något dygn innan allt härdar ordentligt, lägger man på nästa lager för tidigt, riskerar allt att bli flammigt och det är då man får de vita avlagringar som Janne beskriver.

Och så här blankt kan det alltså bli:

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av Janne.S »

Tack för den beskrivningen, verkligen läckert resultat du fick!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
jonaszett
Inlägg: 541
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Produkttest av Johnsons Pledge för sten och plastgolv

Inlägg av jonaszett »

Hur funkar den nya för "huvdoppning"?
Z
Skriv svar