Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Herr Katt »

Hej!

Finns det redan en etablerad Airfix SIG? I så fall skulle jag vilja komma i kontakt med dess koordinator och för att sätta ihop en Airfix SIG-bord vid vår tävling ModellGöteborg/Art in Miniature 2012 den 15-16 September?

Om det är så jag organizerar det gärna! Jag har själv en del byggda Airfix-modeller samt en bunt kits i sina originalkartonger från 60- och 70-talet! Vem som var barn på 50-, 60- & 70-talet har aldrig byggt Airfixbyggsatser? :D

Alla som är intresserade hör av er till mig på min mejl eduardomitchell_swe@hotmail.com
Ju fler modeller och "kits-i-kartong" desto roligare! Gamla kataloger och annat memorabilia är hemskt välkommen också!


IPMS Göteborgs tävling ModellGöteborg/Art in Miniature 2012 får i år en STOR makeover: nya lokaler (större, ljusare, mer plats för både deltagare och säljare) och en del överraskningar... Om fyra veckor kommer den nya siten för "Art in Miniature 2012" igång! För de som inte vill vänta - kontakta Jan Försgren för spännande nyheter!!

Vi ses i Göteborg - på Art in Miniature 2012!!

Eduardo Mitchell
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
sindcore

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av sindcore »

Hej Eduardo

Nya lokaler, var då någonstans?

Mvh
Peter
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Stellan »

Jovars, jag vet inte om det är någon annan tävling/utställning än 08 Open som haft en regelrätt Airfix SIG men om det inte är så så är det bara vi i Stockholm som kört en dylik i och med Airfix Airfield SIG nu i år. Där var det jag som drog i trådarna och ett antal byggare som bidrog med alster. Vad vill du veta?
Stellan Schroeder Englund
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av olindau »

Hej
Vad jag vet så har vi inga regelrätta Special Interest Groups i Sverige. I alla fall om man jämför med IPMS-UK.

Jag tycker det vore kul om vi kunde börja med något sånt här i landet. Jag tror att det kan finnas intresse för
t.ex. en Matchbox, Airfix eller Svensk SIG. SIG:en är ju en intressegrupp för att visst ämne.

Sen kan ju gruppen säkert få möjlighet att anordna en utställning utom tävlan på
våra större tävlingar. Tycker det behövs utställningsalternativ att samlas kring vid sidan om tävlandet.
Alla är ju inte så tävlingsinriktade i sitt byggande, och det ger en möjlighet att få ställa ut sina alster
mer an tre gånger ( 08-OPen, Modell-GBG, C4 ) för att sen åka in vitrinsskåpet för evigt.

Med dagens möjligheter med forum, hemsidor och Facebook bör man ju kunna hålla en intessegrupp igång
även mellan utställningarna.

Så frågan blir vilket intresse det finns för att samlas i en grupp ?
Kring vilket ämne ?

Gruppbyggen verkar ju vara populära på andra sidor som t.ex Aeroscale och Modellbygge i Fokus.

Åsikter ???
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Erik_G »

Tycker det låter bra. Jag är ju inte arrangör, men väl tävlande och besökare av de större evenemangen i Sverige, och jag tycker det är kul med temabetonade utställningar. Gruppbyggen är ju ett sätt att sporra och inspirera byggare, och det vore ju kul grupperna fanns representerade på tävlingarna. Dock är väl risken att alla färdiga byggen hamnar i tävlingsklasserna..
Kanske kan smälla ihop min Airfix 1/72 Bf 109E till AIM.. om man inte är så noga med detaljerna så kan det ju funka..

När det gäller gruppbyggen så har ju en del andra forum separata trådar för dessa. Kanske går det att sätta upp ett system för hur detta ska hanteras även på detta forumet? Förslagsvis så finns det en egen kategori med underforum som heter "Gruppbyggen", sen en tråd för varje grupp. Alternativt, och detta kanske är bättre, så startar man helt enkelt en tråd för varje grupp i "in the works" som alla som vill delta helt enkelt publicerar sina alster i.

/E
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Stefan S »

jag har tidigare på Modell Göteborg haft egna tema utställningar vilket varit rätt kul

"Hall of Shame" kassa byggsatser

Bild

Bild

och mitt favoritmärke Lindberg 8-)

Bild

Bild

Bild


Stefan
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av AndersR »

olindau skrev:Hej
Vad jag vet så har vi inga regelrätta Special Interest Groups i Sverige. I alla fall om man jämför med IPMS-UK.
MOSA har väl visat upp sig på några utställningar.
Och enskilda medlemar har ju på senare tid visat upp några nog så intresanta konverteringar.
Så fram med marknadsföringstrumpeterna, Erik m.fl.

/Anders
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Öken-Erik »

Det hela handlar väl egentligen om definitionen av en SIG?

Om man med SIG menar en utställning (utom tävlan) av modeller inom en viss kategori så har vi haft detta ett par år på C4-OPEN.
Exempel på SIGar på C4-OPEN är:

Svenskt Pansar
Svenskt Flyg
Draken
Braille Scale
Tidigare Vinnare
Danska militärfordon

På C4-OPEN är man välkommen att anmäla en SIG, det är bara att höra av sej till arrangörerna så ordnas det bordplats mm.
Det kommer naturligtvis att finnas SIGar på C4-OPEN även 2012, det är dock inte helt klart vilka detta blir fn.

Öken-Erik

CU@C4
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Björn Fransson »

Trevligt i alla fall. Lite mer Airfix är aldrig fel!
Herr Katt
Inlägg: 57
Blev medlem: 27 jan 2012, 01:48
Namn: Eduardo Mitchell

Re: Airfix-bord vid ModellGöteborg / Art in Miniature 2012!

Inlägg av Herr Katt »

Iden med en SIG är ju som Olle säger att samlas kring ett specielt intresseområde och poola resurser, ha trevliga aktiviteter som att ställa ut en modellsamling (utom tävlan) vid t. ex. modelltävlingar och diskutera sitt intresseområdet med andra cogniscenti och dra till sig nya enthusiaster för just "vår" intresseområde!

Precis som Olle också säger så kan man skapa en enkel sajt (kanske kopplad till Facebook o.dyl. fast sånt får medlemmarna besluta om) där vi koncentrerar och visar våra byggberättelser, skryter (!)om våra senaste kap ;) Jag själv är en aktiv deltagare i Hyperscales Group Build Airfix forum - full med duktiga modellbyggare som bl.a. visar vad man kan åstadkomma men våra gamla nostalgiobjekt när man aplicerar modern byggteknik; och då främst med gammaldags kitbash ,plastark och plaststänger samt kreativitet och äkta BYGGLÄDJE :D i kontrast med en allt växande jakt efter de "ultimata" eftermarknadsprylar... OBS det handlar inte om "antingen eller" utan mer scratch- bygglädje ! Jag har lärt mig massor av dessa entusiastiska byggare och Airfix (samt Matchbox och i något mindre grad FROG) är nostalgiska märken som har präglat barndom- och ungdomsbyggandet för oss som föddes på '50-, '60- och '70-talet.

Jag håller själv f.n. med en Airfixbygge: en B-29 som ska uppdateras och konverteras till en KB-29M (de första tanker-29:orna med "slang och tratt"-metoden) som användes i Koreakriget med namnet "Town Pump" med (naturligtvis) lämplig naken brutta som noseart. Dekaler fanns inte komersiellt så jag får fixa mina egna i min färglaser och vita dekalbotten i min kära omhuldade OKI DP-5000 (= ALPS!!). Vill du följa upp "evenemanget" så har får ni en länk: <a href=http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... b-29-bygge> <b>Airfix 1/72 B-29-bygge!</b></a>.

Den här med utställningsbord vid sidan om tävlandet ger möjligheten att lufta gamla favoriter och ta med sig nya alster utan att behöva känna att de måste vara "tävlingsmässiga". Vi alla vet vilket högt standard som finns idag på våra tre stora tävlingar 08-OPEN, C4-Open och ModellGöteborg - numera Art in Miniature. På detta otvungna sätt kan vi få se modeller som (kanske) inte skulle bli klassvinnare på tävlingen men som är lika intressanta för det :D och visa dessa för likasinnade. Sen... ju fler modeller på våra evenemanger desto bättre för oss modellbyggare! och dessutom för våra besökare!!

Om det finns intresse så kan jag tänka mig att bli koordinator för en sådant SIG - jag har tom. funderat ut ett möjlig namn för just denna: Classical English Kits SIG och på så sätt kunna ha med saliga insömnade Matchbox och FROG.

Nu låt oss höra andra åsikter och om det finns intresse för detta! Jag kommer att organisera Airfix-borden vid årets Art in Miniature i Göteborg; alla som är intresserade maila gärna timm mig om det och vad ni kan tänka er ställa upp med till hösten!

@Stellan E. - jag mejlar direkt till dig mina frågor! Jag var tyvärr inte med på 08-OPEN i år så jag såg inte utställningen... är det någon som har bilder om'et?

MVH Moggy

WIP: AMEGB Airfix KB-29M USAF in Korea, Airfix Bristol Freighter Mk.1 FAA, FROG Gloster Meteor Mk.4 C-019 FAA, Ventura Spitfire mk.22 Egypt
Nästan färdiga / i väntan på KB-29M : Hobbycraft Canadair Mk.4 112 Sqn. RAF, High Planes Mirage IIIEA I-016 FAA
I väntan på delar: MPM DC-2 SIK, Toko An-74 IRGC Iran
Senast redigerad av Herr Katt den 15 aug 2012, 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
MVH Moggy

FÄRDIGA 2014: ACA Canadair Mk.4 RAF, Fujimi A-4C FAA, HP Mirage IIIEA I-016 FAA, FROG Meteor Mk.4 C-019 FAA, AFX Canberra T.64 FAA
WIP: ITAL G.222A FUJ A-Q Skyhawk, AFX Bristol 170 Freighter, Bilek MiG-21 PFM, Toko An-74
Skriv svar