Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Fenix »

Finns det någon konverteringssats för Revell 1/72 B-52D för att göra om den till en modern B-52?. Jag kan tänka mig att det är alldeles för mycket jobb för att jag ska klara det på egen hand.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Stellan »

En snabb googling ger detta, kan det vara något? Vet inte om det var det du var ute efter https://www.scalemates.com/kits/151635- ... rsion-late
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det är som sagt rätt mycket jobb att konvertera en D till en G modell. Italeri har en B-52G i sitt sortiment som är ett bättre utgångsmaterial även om det krävs en del pyssel för att få till en upp to date B-52. Revells låda är i grunden Monograms gamla och Italeris är en AMT:s gamla så det är inga ny lådor direkt.

Italeris låda är som sagt en tidig G modell. Nuvarande B-52:or har inte längre någon beväpning i aktern t.ex och det har tillkommit en hel del kåpor och antenner.

Tidningen Fine Scale modeler hade en artikel om hur man uppdaterar en B-52 till en hyfsad modern maskin, November numret -98 och jag tror att den går att få tag på digitalt.

B-52:an är en intressant modell men den blir väääääldigt stor, ca. 70 cm mellan vingspetsarna. Jag hade den i stashen men insåg att jag har ingen möjlighet att förvara den om den skulle bli klar.

En fabrikat som heter Model Collect har utlovat en ny B-52G i närtid. Man håller just nu på med en ny B-2A, det finns bilder på den på Fejjan om man letar lite.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Fenix »

Tack för svar. Jag vet att den blir väldigt stor och jag skulle aldrig köpa den själv p.g.a storleken men det var en julklapp från min syster jag har skjutit upp bygget länge just för att jag inte vet var jag skulle förvara den men jag tänkte göra något med den innan syrran börjar fråga efter den. hon har tyvärr väldigt långt minne =)
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag skulle nog bygga den som en D version om jag var i dina kläder.

Här är en artikel på ett bygge av samma modell som ser väldigt bra ut även om jag personligen gillar den vita och metallrena looken bättre på B-52:or.

Nicklas

http://hyperscale.com/2008/features/b52d72kl_1.htm
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Fenix »

En orsak att jag vill göra en modern B-52 är för jag vill slippa SEA kamouflaget har aldrig haft någon vidare tur med tidigare försök med SEA Kamouflaget på andra kärror dessutom har jag alltid tyckt bättre om de moderna B-52:or till utseendet än äldre versioner.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Janne.S »

Fenix skrev:En orsak att jag vill göra en modern B-52 är för jag vill slippa SEA kamouflaget har aldrig haft någon vidare tur med tidigare försök med SEA Kamouflaget på andra kärror dessutom har jag alltid tyckt bättre om de moderna B-52:or till utseendet än äldre versioner.
Synd, de är ju snyggast med SEA! :D
Annars så bistår jag gärna med tips med kammomålning :)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Andre B. »

Ett möjlighet är ju annars att hänga på en X-15? Det är en rätt snygg maskin och ger även ett lite fredligare uppsåt.
Och en mindre spännade kombo får man nog leta efter. Möjligtvis en B-29:a och en en X-1:a då...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fredrik Astlid
Inlägg: 48
Blev medlem: 27 jan 2012, 14:30

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Fredrik Astlid »

Faktum är att den bästa B-52 G eller H får man om man konverterar just den gamla du har.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Konvertering för Revell B-52D 1/72 till modern B-52:a

Inlägg av Fenix »

Tack för alla svar nu har jag lite att fundera på.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar