Tamiyafärgen torkar inte!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Johan i Hok »

Hallå!
Det har uppstått en smärre kris i mitt bygge. Jag höll på med en Thornycroft Amazon kranbil och fick den i efterhand inte så goda idén att använda mig av en Tamiya burk för det sista lagret med färg. Nu torkar inte den utan den blir seg och fläckvis blank. Tar man i modellen blir det fingeravtryck.
Stykningarna innan hade jag använt mig av Vallejo acrylfärg, men jag hade en Tamiya burk liggandes som skulle passa till sista strykningen. Jag använde mig av en droppe "flow enhancer" i Tamiyan. Kan det vara den som spökar? Eller fungerar inte Tamiya uppe på andra tillverkares akrylfärger?
Om man ska se det positivt så blev det ju plats för en annan modell i kistan i källaren och en tom plats på pianot att fylla ut med något annat. Jag hann inte måla kranen så den går nog att hitta på något med.
Johan i Hok
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Robin Nilsson »

Tvätta bort lite försiktigt med T-Röd på en tops eller liten pensel.
För egen del använder jag Humbrol så jag kan inte svara på varför
det gick som det gick eller om det går att rädda.
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av TomahawK »

Länge sen jag målade men det låter som att problemet är Flow Enhancer.
Vad är det förresten ?

Jag spädde alltid min Tamiya färg med deras thinner och det blev sällan problem, en del använder Ajax har jag för mig men det har jag inte testat.

Har du använt Flow Enhancer tidigare på samma sätt utan att få detta resultat ?
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Björn B »

Jag tror att du kan spraya på Ajax fönsterputs så att Tamiyafärgen rinner av utan att Vallejo gör detsamma om den var riktigt torr. Jag har upplevt Vallejo som svår att tvätta bort men väldigt repkänslig. Men om Vallejon klarar Ajax är ren spekulation.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Johan i Hok »

Det blev sophinken för Amazonen.Kranen finns ju kvar och kan väl hamna på en Matador i stället.
Det vart bara en enda gegga av färgerna så jag började tröstbygga en liten traktor istället: Teknobyggs lilla Fordson i vitmetall. En mysig liten modell som jag tänkte måla civil men utrusta med en militär skylt.
Håll tummarna för att det går bättre!
"Flow Enhancer" är egentligen avsett för konstnärsakryl i tub och gör att färgen flyter ut bättre. Funkar rätt bra för en penselmålare som jag, men något gick snett den här gången. Det är som med motortrimmning: Man ska bara ändra en sak i taget. Tror att det hände något med flow enhancern och Tamiyan. Vallejon var flera veckor gammal så den var genomtorr.

Johan i Hok
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av TomahawK »

Tråkigt att det gick så där :(

Lycka till med det andra bygget :)
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Stefan S »

Jag tycker det fungerar dåligt at ta bort Tamiya med T-röd, det blir en klibbig gegga. Jag använder Biltemas koncentrerade spolarvätska på Tamiya, efter några minuter är det bara att skölja av.

Stefan
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Johan i Hok »

Där ser man! Jag skulle testat vidare i kem-djungeln. När nästa misslyckande kommer testar jag med spolarvätska. Ska nog inte behöva dröja så länge ;-)

JUohan i Hok
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av Björn B »

T-röd tycker inte jag heller funkar så bra. Jag kör med Ajax fönsterputs. Då rinner färgen bort.
TomahawK
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:51

Re: Tamiyafärgen torkar inte!

Inlägg av TomahawK »

Tack för tipsen :)
Har hört att T-Röd ska va bra att ta bort färg på Lexan.
Men nu ska jag testa Ajax fönster puts :)
Skriv svar