Robot i 1/35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Robot i 1/35

Inlägg av Pål Björkman »

AFV Club släpper en trailer med tre Hawkrobotar. Svensk version? http://www.perthmilitarymodelling.com/n ... vclub.html
/Pål
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Robot i 1/35

Inlägg av Stellan »

Javisst, äntligen något kul i robotväg. Svensk vet jag ej.
Stellan Schroeder Englund
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Robot i 1/35

Inlägg av AndersR »

Inspiration för framtida bygge:

http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443377

/Anders
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Robot i 1/35

Inlägg av Pål Björkman »

"Inspiration för framtida bygge"
Tack! Jättefin sida du har där. Många uppslag/Pål
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Robot i 1/35

Inlägg av AndersR »

Inte min sida, den till hör Hans Fehrnström som också är aktiv på det här forumet.

Står även en del om den i senaste numret av Soldat och Teknik.

Bild

/Anders
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Robot i 1/35

Inlägg av Johan C »

Jättekul släpp av AFV Club! Speciellt kul tycker jag att det är eftersom jag kommer i kontakt med dom i jobbet som tidvis tjänstgörande i Försvarsmakten.

Nu har jag bara gjort en snabb koll, men det ser väldigt rätt ut om man vill bygga svenska Robot 97. Roboten ser rätt ut, och även lavetten/vagnen är av rätt typ. Möjligtvis kanske man får scratcha någon låda eller ta bort/lägga till några detaljer. Lär inte vara något problem för en normal byggare att åstadkomma!

Då är det väl dags att börja samla på sig referensbilder... Och köpa Soldat & Teknik!

/Johan C
Johan Carlbom
Mikke B
Inlägg: 13
Blev medlem: 17 jul 2016, 21:53
Namn: Mikael Bäsén

Re: Robot i 1/35

Inlägg av Mikke B »

Referensbilder är det väl inte så gott om?! Har en jubileumsutgåva av Revells gamla sats liggande i väntan på att bli en RB 67 men det är inte så lätt med referenserna. Hade hoppats en del på S&T-artikeln men den gav inte mycket i byggväg.
/Mikke
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Robot i 1/35

Inlägg av hanfeh »

Alltid roligt med robotar i modell. Tyvärr tar modelltillverkarna ofta bara fram själva roboten (möjligen med lavett). Lv-robotar ingår i system med många olika komponenter så det blir till att scratcha mycket om man ska bygga hela systemet. Hawk roboten (olika ver) har ingått i tre olika system i Sverige. Robot 67, Robot 77 och Robot 97 (aktiv fn). Även under systemens livstid har det gjorts ändringar/byten av komponenter. Robotarna är mycket lika exteriört och jag har svårt att skilja dem åt. Har målats vita, helgröna och med splinterkamo. Lådan som syns på modellen är till för att kontrollera själva lavetten. För Rb67 fanns det faktiskt en låda (lite större) som kunde kontrollera avfyring.

Jag är mycket intresserad av information om Rb77 systemet. Hur såg ett komplett Rb77 kompani ut. Vad ingick, hur många, ändringar under livstiden, bilder, etc. (Har inte varit på Krigsarkivet och letat.)

Såg att jag måste korrigera min hemsida ang var man kan hitta svenska Hawk robotar. Både Robotmuseum och Arsenalen har fått Rb77 från Lv6 men tror inte att de har ställts ut ännu.

PS. Man slipper vädring om man bygger skarpa robotar. De är i "spotless mint condition" när det plockas ut från förråden.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Robot i 1/35

Inlägg av Johan C »

Tack för infon om Robot 67, 77, 97 Hasse!

Nej, det är inte gott om referensbilder tyvärr. Köpte S&T men det gav ju inte så mycket som Mikke nämnde. Tyvärr har jag inte möjlighet att fotografera grejerna när jag jobbar med dom heller, är det fotoförbud så är det. Men den 26:e augusti är det regementets dag på Luftvärnsregementet i Halmstad, och kanske åker jag dit då. Hoppas på att få möjlighet att fotografera då i så fall.

/Johan C
Johan Carlbom
Skriv svar