Några frågor om Saab Safir
Re: Några frågor om Saab Safir
Härligt! Då utgår vi från vitt och rött kors på svart sköld...
Re: Några frågor om Saab Safir
Björn, nu har du inte många ursäkter för att inte bygga den där Tp 91:an.
Ed. Nu är jag ganska övertygad om att bilden är från den stora flydagen i Jönköping 1 september 1957.
Ed. Nu är jag ganska övertygad om att bilden är från den stora flydagen i Jönköping 1 september 1957.
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 616
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Några frågor om Saab Safir
Ja men det låter ju väldigt troligt att märket påfördes på Malta eftersom man får en del träffar på liknande malteserkors med Malta-anknytning jag hade dock stora problem att motivera en tripp till Malta vid hemflygning från Kanarieöarna. Åtminstone jag tar det som "sanning". Tack, kul grabbar.
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45
Re: Några frågor om Saab Safir
Några bilder på SE-AUR.
Tyvärr har jag förlorat en del bilder men lyckats rädda några.
Får fixa nya vid nästa tillfälle.
Höger stol och sidopanel.
Handtag för nödfällning av huvarna.
Höger instrumentpanel.
Vänster instrumentpanel.
Tyvärr har jag förlorat en del bilder men lyckats rädda några.
Får fixa nya vid nästa tillfälle.
Höger stol och sidopanel.
Handtag för nödfällning av huvarna.
Höger instrumentpanel.
Vänster instrumentpanel.
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Re: Några frågor om Saab Safir
Tack för bilderna. Verkar vara lite "blandat bandat" vad gäller instumentplacering, instrumentutformning och färger i de kvarvarande 91a:orna. SE-AUR gör förvirringen total!
Jag tror jag kommer utnyttja min artistiska frihet (och mitt inhandlade ets) och köra en cockpit som är mycket lik 91b. Efter att ha torrpassat delarna till Safiren ser jag att jag måste lägga mycket jobb och fokus på att försöka få fin finish på exteriören. Tanken är att den skall bli väldigt blank!
Jag tror jag kommer utnyttja min artistiska frihet (och mitt inhandlade ets) och köra en cockpit som är mycket lik 91b. Efter att ha torrpassat delarna till Safiren ser jag att jag måste lägga mycket jobb och fokus på att försöka få fin finish på exteriören. Tanken är att den skall bli väldigt blank!
Re: Några frågor om Saab Safir
Vad står det egentligen på den där skylten på vänster instrumentpanel? Luftfartyget är amatörbyggt och uppfyller inte... ???
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Några frågor om Saab Safir
luftvärdighetskrav för normalklass ??
Z
Z
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45
Re: Några frågor om Saab Safir
Ja, det stämmer.
Flygplanet är byggt av Saab och har varit normal klassat. Numera är det experiment klassat och då skall det vara märkt på detta vis.
Lika för alla...
Flygplanet är byggt av Saab och har varit normal klassat. Numera är det experiment klassat och då skall det vara märkt på detta vis.
Lika för alla...
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Re: Några frågor om Saab Safir
Vad betyder det i praktiken?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45
Re: Några frågor om Saab Safir
I det här fallet betyder det inte så mycket eftersom flygplanet är byggt av en tillverkare som har typcertifikatet för maskinen.
Om man bygger sitt flygplan själv, så skall det framgå att det är amatörbyggt.
Antingen bygger man en byggsats eller designar sitt flygplan själv.
Det är egentligen vad skylten betyder.
Ett tag kunde man klassa om Safiren till experimental. Detta gjorde att ägaren kunde söka eget underhållstillstånd hos EAA Sverige.
Allt för att få ner kostnaden för flygplanet, som är väldigt dyr att flyga.
Om man bygger sitt flygplan själv, så skall det framgå att det är amatörbyggt.
Antingen bygger man en byggsats eller designar sitt flygplan själv.
Det är egentligen vad skylten betyder.
Ett tag kunde man klassa om Safiren till experimental. Detta gjorde att ägaren kunde söka eget underhållstillstånd hos EAA Sverige.
Allt för att få ner kostnaden för flygplanet, som är väldigt dyr att flyga.
Henrik Bergman, Vargön
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......