Några frågor om Saab Safir

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Björn G »

Härligt! Då utgår vi från vitt och rött kors på svart sköld...
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Björn, nu har du inte många ursäkter för att inte bygga den där Tp 91:an.

Ed. Nu är jag ganska övertygad om att bilden är från den stora flydagen i Jönköping 1 september 1957.
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av bergwall »

Ja men det låter ju väldigt troligt att märket påfördes på Malta eftersom man får en del träffar på liknande malteserkors med Malta-anknytning jag hade dock stora problem att motivera en tripp till Malta vid hemflygning från Kanarieöarna. Åtminstone jag tar det som "sanning". Tack, kul grabbar.
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Henrik Bergman »

Några bilder på SE-AUR.
Tyvärr har jag förlorat en del bilder men lyckats rädda några.
Får fixa nya vid nästa tillfälle.

Bild
Höger stol och sidopanel.

Bild
Handtag för nödfällning av huvarna.

Bild
Höger instrumentpanel.

Bild
Vänster instrumentpanel.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Björn G »

Tack för bilderna. Verkar vara lite "blandat bandat" vad gäller instumentplacering, instrumentutformning och färger i de kvarvarande 91a:orna. SE-AUR gör förvirringen total!
Jag tror jag kommer utnyttja min artistiska frihet (och mitt inhandlade ets) och köra en cockpit som är mycket lik 91b. Efter att ha torrpassat delarna till Safiren ser jag att jag måste lägga mycket jobb och fokus på att försöka få fin finish på exteriören. Tanken är att den skall bli väldigt blank!
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Andre B. »

Vad står det egentligen på den där skylten på vänster instrumentpanel? Luftfartyget är amatörbyggt och uppfyller inte... ???
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av jonaszett »

luftvärdighetskrav för normalklass ??
Z
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Henrik Bergman »

Ja, det stämmer.
Flygplanet är byggt av Saab och har varit normal klassat. Numera är det experiment klassat och då skall det vara märkt på detta vis.
Lika för alla... :D
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Andre B. »

Vad betyder det i praktiken?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Henrik Bergman »

I det här fallet betyder det inte så mycket eftersom flygplanet är byggt av en tillverkare som har typcertifikatet för maskinen.
Om man bygger sitt flygplan själv, så skall det framgå att det är amatörbyggt.
Antingen bygger man en byggsats eller designar sitt flygplan själv.

Det är egentligen vad skylten betyder.

Ett tag kunde man klassa om Safiren till experimental. Detta gjorde att ägaren kunde söka eget underhållstillstånd hos EAA Sverige.
Allt för att få ner kostnaden för flygplanet, som är väldigt dyr att flyga.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Skriv svar