Några frågor om Saab Safir

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Tack vare den ursprungliga frågan har nu SFF:s arkivuppgifter uppdaterats och återfinns här med lite fler bilder än tidigare http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... abd#p21647
Stellan Schroeder Englund
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag håller med om att det förmodligen inte är gult i. Om man skulle tänka sig vitt istället blir det ganska likt korsriddarmärket (crusader badge, templar badge) som verkar finnas i olika varianter.
Bild
http://relevant-christianity.com/histor ... usade.html

även det här
Bild
https://www.spanish-swords.com/4298-pin ... mplar.html

Man får även smått intressanta träffar om man söker på St George.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Björn G »

Härligt engagemang. Vi måste lösa detta, så att vi kan fira midsommar i lugn och ro...

Funderade ett tag på om märkningen var framtagen specifikt för den aktuella flygshowen, som skall ha avhållits på Munksjöns flygdag? Hittade ett Johannitkors i Mönsterås stadsvapen (men det ligger ju i Kalmar län)... Letade om info rörande den aktuella flygshowen, men har inte hunnit gräva tillräckligt. Noterade dock att vid efterföljande flygdag i Kalmar kunde man få middag för 3:-, "under förutsättning att livsmedelsstrejk ej råder". :-)

http://www.flyghistoria.org/aktiviteter ... -m-ar-1950

Flygdagen i Munksjön arrangerades av Jönköpings Flygklubb, men jag har inte hittat något kors i deras nuvarande logga... Får leta vidare!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Jo, jag tänkte A6 eller något sådant som zappat kärran när Jönköping fick främmande från F8....men det är en stor blaffa vilket också är märkligt och frågan är vem som märkt den, syftet och vilken betydelse har märket för 91119:s historia då man valt att "tillåta" märkningen åtminstone under en tid.
Stellan Schroeder Englund
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Henrik Bergman »

Jag håller på att iståndsätta SE-AUR till luftvärdigt skick, igen.
Har tagit en del bilder på cockpit om du är intresserad.
Skall bara justera dem lite, så kommer de på forumet asap.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Björn G »

Bilder är alltid välkomna (även om det säkert innebär en massa extrajobb för mig ;) )!

Har tyvärr fastnat beträffande korset. Inte hittat något mer som kopplar det till expeditionen. Inte funnit någon motsvarande märkning på Tp 4:an som också var med. Inte funnit något vid sökningar om Jönköpngs Flygklubb och de aktuella flygdagarna.

Kan den vara hänförlig till något event som skedde strax innan flygdagen 1952? Eller är den personanknuten (flög eller flögs någon prominent person i den)?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Björn G skrev:Bilder är alltid välkomna (även om det säkert innebär en massa extrajobb för mig ;) )!

Har tyvärr fastnat beträffande korset. Inte hittat något mer som kopplar det till expeditionen. Inte funnit någon motsvarande märkning på Tp 4:an som också var med. Inte funnit något vid sökningar om Jönköpngs Flygklubb och de aktuella flygdagarna.

Kan den vara hänförlig till något event som skedde strax innan flygdagen 1952? Eller är den personanknuten (flög eller flögs någon prominent person i den)?
Dateringen har flyttat fotot till 1955 eller så eftersom Tp 83 som står i bakgrunden torde vara 83005 som var märkt 1-35 under sin första tid. OCh vi kan nog vara ganska säkra på att det är Jönköping då byggnaden i bakgrunden stämmer bra över ens med andra bilder från Jönköpingsflygplats. Och Tp 83:an kanske var ganska snart efter leverans till Sverige, möjligtvis ville man visa upp den nya farkosten för allmänheten? Enligt diskussion på SFF så var kadettskolan på Malta 1955 men där torde endast J 29 samt 4 transportflygplan varit med, inget nämns ännu om Tp 91...

Jakten går vidare!
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Som jag förstår det gick utlandsflygningen för kadetterna till Malta/RAF Luqa år 1955. Titta på RAF Luqas badge här https://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Luqa
Stellan Schroeder Englund
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Björn G »

Det känns som rätt spår, Stellan! Bra jobbat!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Några frågor om Saab Safir

Inlägg av Stellan »

Och nu har vi fått ytterligare en tråd uppnystad genom diskussionen på SFF:s forum där Lars Sundin låter meddela att...

"i Ett år i luften 1956 nämns i löjtnant Percy Silfverbergs berättelse om Kadettskolans Malta-flygning på sid. 187 att vid ankomsten till Luqa "väntade bl a vår förbindelseofficer ur RAF, Squadron Leader C. G. Davies D.S.O. och Kapten R. Larsson, flygvapnet. Kapten Larsson hade flugit ned med en Saab Safir en vecka tidigare för att rekognosera och förbereda de svenska flygarnas vistelse på Malta".

Så då var Tp 91:an verkligen där även om det inte var med J 29:orna!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar