SAAB JAS 39 Gripen E First flight

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Johan Elvin »

För er som håller till runt Linköping så ryktas det om att första flygningen med Gripen E kommer ske nu på förmiddagen
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av EMP »

Spännande! :) Ni som bor i närheten får berätta om det blev något eller inte sen.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Johan Elvin »

It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Stellan »

Och så börjar vi omedelbart ropen på dekaler och byggsatser, eftermarknadsprylar lär väl komma ut innan modellen.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Björn Fransson »

Är det överhuvudtaget rimligt med ett konverteringsset? Eller är skillanderna så stora att man i princip får byta ut hela undersidan? Spännvidden är väl större den med?

Och det hade ju varit åtminstone liiiite kul med ett nytt målningsschema när de kommer ut på förband. Eller bara en liten variation i märkningen för att göra det en aning roligare för oss modellbyggare - som jag naturligtvis förutsätter är en prioriterad grupp i dessa sammanhang.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Pelle F »

Asch, då var det den jag hörde från kontorsfönstret. "Ah, stridsflygmotor" tänkte jag och tittade inte ut.
/Pelle
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: SAAB JAS 39 Gripen E First flight

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Ska man vara det minsta noga (och det brukar vi väl ändå vara här...) så kommer man få byta ut i princip hela modellen om man ska bygga en Gripen E. Den ser ut som en Gripen men är till det yttre i det närmaste helt ny. Det är inte bara undersidan som skiljer utan även stora delar av ovansidan har lite annan geometri.
Sedan har vi de uppenbara grejerna:
Underkroppen, luftintag i fenroten, vingarna, landställ, noshjul, luftintag, balkar under kroppen, "balkarna" på vingspetsarna, längre bakkropp, EW-bulor här o var, IRST...
Nöjer sig med det uppenbara tror jag man har en tillräckligt bra Gripen E ändå.
Med vänlig hälsning
Rickard
Skriv svar