Vem vet mer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Vem vet mer?

Inlägg av olindau »

Gjorde ett fynd vid vattenhålet på Pipersgatan aka Hobbybokhandeln.
Vid en raid i fyndlådan hittades nedanstående för det facila priset av 5:-

Kunde inte motstå IPMS Sveriges Modell nr 001.

Bild

Bild
Medföljande beskrivning

Kan någon ge lite mer upplysningar om historien bakom?
Vem tillverkade, när, hur många, pris ?
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej,

Kontakta Thomas Enerdal eller Sten Ekedal, de "svarvade" mastern och drog plast över brödrosten hemmavid.
Tomas berättar gärna, det är jag säker på :-)

Med vänlig hälsning
Rickard
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Björn B »

Bild
Man nämner den i Skala 3/1983

Bild
I Skala 4/1983 fanns denna annons.
Jag har en sådan men det fanns inte någon instruktion till den.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Stellan »

Tanken medföljde väl Hellers Saab 32 under en tid vill jag minnas, för visst var de väl inplastade på kartongfronten?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Andre B. »

Något liknande skulle behövas idag med kanske Lekia som det man en gång gjorde med BRIO. Kanske skulle det fånga upp lite modellbyggare här och var?

Den där Lansen tanken får väl nästan sparas till eftervärlden för att kunna visas upp här och var? *ler*

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Pål Björkman »

Haha ja en liten resa till minnenas kvarter :lol: .
Sten Sundelin (Pebbles) 8-) var drivande bakom denna, Mastern var gjord i Milliput och användes ett otal gånger i våra kök. Sten S, Thomas Enerdal, Storsten (Ekedal) och undertecknad körde brödrost, häftade plastark på jig eller skötte dammsugaren. De bra exemplaren stoppades i små ziplock påsar (väldigt ovanliga på denna tid), som Thomas ordnat från sin svärfar som arbetade på Stille Werner :mrgreen: . Instruktionsarken kopierades på någon firma och skars till, veks och pillades in i påsarna. En bra lördag gjordes nog ett 70-tal bulor innan brödrost, grannar eller äkta hälfter sade ifrån att nu fick det vara nog :shock: . /Pålle
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Tomas Enerdal »

Ja, jag glömmer det nog aldrig.
-grundformen till mastern gjordes i laminerad plasticard, som grovsvarvades till rätt äggform i min gamla unimatsvarv.
-Sedan kläddes grovägget med miliput som sedan ”drejades” innan spacklet stelnat, då är det ju vattenlösligt. I samma svarv, rätt högt varvtal. Det ledde till ett band av grågröna stänk runt hela rummet… Fick slutligen tapetsera om och måla om taket.
-Ledde så småningom till en vacuummaster i silikon, botten baserades på botten från en Heller byggsats, så att passningen skulle bi rätt.
Det var rätt kul att sitta och vacuum-forma i grupp! Men lukten av smält styrenplast blev till slut rätt påtaglig, brödrosten blev aldrig riktigt sig själv igen…
Till slut blev lagret stulet på Janne Westers vind.

Men det är en raritet, faktiskt. Vad jag vet är det fortfarande den enda aftermarket-tanken till Hellers byggsats.
/Tomas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vem vet mer?

Inlägg av magnusf »

Jag har haft vårdnaden om formen under ett antal år, jag tror den följde med IPMS Sveriges bohag västerut till Göteborg för tjugo år sedan eller så! Så det finns fortfarande möjlighet att göra nya om formen är i livet. Den var fint gjord!

Hälsningar

Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Vem vet mer?

Inlägg av MartinN »

Heder åt alla som bidrog! Världen blev plötsligt lite bättre.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem vet mer?

Inlägg av Björn B »

Det har funnits minst tre till eftermarknadstankar efter denna.
I Broplans J 21R vac-konvertering fanns en med.
Astra från Kanada gjorde en vac-sats med tanken och Rb04.
Senast är väl resintanken från Maestro. Har allihop, Astrasatsen väntar fortfarande på ett plan.
Skriv svar