Airfix: Vad har ni för erfarenheter

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Airfix: Vad har ni för erfarenheter

Inlägg av Björn Fransson »

Håller med Stellan om att vi inte ska trasha Henriks spännande Lightningbyggtråd med en massa Airfixdiskussioner. Medskyldig som jag är tar jag mitt ansvar. Men jag har också en fråga jag vill ha svar på: Hur är Canberrorna i 1/48? Jag har en liten känsla av att sådant som låg i pipen innan Hornby tog över, ibland blev litr halvfärdigt. Nimroden t ex, känns mer som en prototyp än en färdig modell. Eller hade de en annan filosofi på de limited edition-kits som plötsligt började dyka upp. Limited edition känns väldigt lite Airfix, f ö. Men både TSR 2:an i 1/48 och Concorden verkar ju vara fyllda av missar. TSR 2:an i 1/72 lär vara bättre. Eller?

Vad säger ni som byggt dem? Andra erfarenheter?
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Airfix: Vad har ni för erfarenheter

Inlägg av Erik_G »

Har inte byggt min TSR.2, men den ger inte direkt 2000-talsvibbar. Enligt andra som byggt den är passformen si och så. Den har en hel del formskillnader kontra originalet och detaljeringen lämnar en hel del övrigt att önska. Cockpit har bara vaga likheter med originalet. Panellinjerna är som veritabla diken.
Kan inte uttala mig alls om 1/72-versionen annat än att konsensus på nätet är att den är form och kvalitetsmässigt bättre.

Jag tycker Airfix är ett fascinerande ämne. Jag tror inte det finns någon annan byggsatstillverkare som framkallar så mycket reaktioner. Alla har vi ju växt upp med deras byggsatser och alla har vi en åsikt.
På sätt och vis definierar Airfix plastmodellbyggets historia. De var med från början och har via diverse olika turer hängt med till våra dagar. Detta stämmer ju för t.ex Revell också, men de är betydligt mer "anonyma" i relation till Airfix, i alla fall ur min synvinkel.
Om man ska ta fram lite positivt om Airfix så är det ju att deras byggsatser har varit väldigt lättillgängliga. Säkert hälften av det jag byggde som ung var Airfix. Andra hälften var väl Italeri. De gick att köpa för en veckopeng, vilket man knappast kunde säga om Tamiya eller Hasegawa. Butikerna i Linköping där jag växte upp hade över huvud taget inte Hasegawa hemma, så de kunde man bara köpa när man var i Stockholm och hälsade på.
Ska jag vara ärlig så upplevde jag nog inte flertalet Airfixbyggsatser som dåliga när jag var liten. Antagligen för att min skicklighet ändå inte kunde göra bättre byggsatser rättvisa, och antagligen för att jag inte hade något att jämföra med. Men när jag försöker minnas Airfix-byggsatser jag byggde som liten så visst, det fanns några som kanske inte var så bra. Dem som det stod "Copyright 1972" på eller liknande. Men jag byggde Airfix Lynx i 1/72, och BBO 105an i samma skala, och kan inte minnas att de var på något sätt hemska. Kikar jag i några av de få airfixkartonger jag har hemma idag är det dock ingen jättemunter syn. Nyss nämnda TSR.2an, en gammal Beaufighter i 1/72, Bf 109E i samma skala samt HMS Belfast (köpt i London, i museishoppen vid det riktiga fartyget) i 1/700. Förutom TSR.2an så är de andra byggsatserna minst lika gamla som jag själv är, förmodligen äldre. Men men...
Jag är ändå av den inställningen att vill man bygga X och Airfix är det enda alternativet, så går även den elakaste airfixbyggsatsen att sätta ihop. Men ärligt talat så är det kanske inte förstahandsalternativet, om det även finns andra alternativ.
denstore
Inlägg: 935
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Airfix: Vad har ni för erfarenheter

Inlägg av denstore »

Sten Ekedahl skrev:En del av de äldre modeller som nämnts har annat ursprung än Airfix. Etendard är ursprungligen en Heller-produkt och Jaguaren (1/48) kommer ursprungligen från ESCI.
Jag tror iofs att Etendarden var en samproduktion med Heller, precis som Jaguaren, och jag är rätt säker på att Escis Jaguar inte är samma som Airfix.

Heller har haft en egen Jaguar sen tidigare, men den var i skala 1/50. ESCI's är nog rejält mycket äldre än Airfix/Hellers.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Airfix: Vad har ni för erfarenheter

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Visst utgör majoriteten av det man byggt under 40 år av Airfixmodeller. Och håller med om att det förr sällan fanns något annat att få tag i utöver Airfix, Matchbox och Revell. I Tyskland där jag vistades mycket på 70-talet var Revell av förklarliga skäl det dominerande märket. Men där fanns även Italeri (eller "Italarei"). När Matchbox i stort försvann i samband med den "svarta måndagen" på sjuttiotalet så lyckades ändå modeller från Heller, Esci och Monogram hitta till Sverige...

Då man ofta byggde modeller tillsammans med kompisar på -70-talet lärde man sig fort vilka modeller som var bra. De "överlevde" oftast och hamnade i bokhyllan medan de som var sämre snabbt blev "sprängda eller uppbrända". En lättbyggd modell med god passform gjorde oftast byggaren mer nöjd. Det blev en modell man var mer rädd om och inte lekte sönder omgående.

Airfix 1/600 fartygsmodeller var sådana. Graf Spee och Prinz Eugen och HMS Belfast överlevde alltid. HMS Ajax och HMS Tiger blev oftast sänkta i ett tidigt skede. HMS Hood, HMS Warspite, Geisenau/Scharnhorst och Bismark/Tirpitz överlevde längre...

Av flygplanen i 1/72 så har jag byggt fem Skyraider under 40 år. Alla har överlevt! Deras Spitfire IX (trots Johnnie Johnson vid spakarna) klarade sig knappt över veckoslutet. I tjugo år har jag undrat varför Airfix hållt kvar i denna modell så länge!
Jag minns att jag gillade deras Hercules och B-29 Superfortress. Sunderlanden, Lancastern och B-17 är klassiska Airfixmodeller som ger vad man förväntar sig...

Beufightern, den äldre Mosquiton, Skyhawkén och Mitchellén tar jag inte gärna i. Mauradern vill jag minnas var bra (och inredd liksom B-29:an!). En sak med Airfix är att dekalerna oftast varit bra. Deras F-4 Phantom är hemsk men den har ett fint dekalark som kan vara värt ett inköp.

Sen finns ju de flygplan som bara Airfix länge hade givit ut. Så som Boomerang (har av någon anledning aldrig sett den), Skyray, Grumman Duck för att nämna några. Vill minnas att deras He-177 var formmässigt väldigt rätt (om än distanserad av Revell´s utgåva för några år sen).

Har man inte vuxit upp med Airfix (och Revell, deras Ju 88 ger mig rysningar) får man nog vara beredd på att läsa lite "rewievs" på nätet och be att få titta på modellen innan man köper den...

En sak jag annars saknar idag är doften av en ny plastmodell. Har man ändrat på plasten eller har modellerna legat för länge i hyllorna vilket gjort att doften försvunnit?

/Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar