39 Gripen fundering?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

39 Gripen fundering?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Sitter och tittar på ett byggbord i totalt förfall och inser att jag åter igen har ramlat i fällan med att ha flera byggen på gång samtidigt, att jag aldrig lär mig att jag inte ska göra så :evil: .

Vad gör man då, man tar en kopp kaffe och börjar planera ett nytt bygge :mrgreen: . Varför inte en 39 Gripen, det kan ju vara kul. Det finns ju lite och välja på nu när den har flugit ett tag i en rad olika länder. Jag ska villigt erkänna att jag inte är super inläst på 39:an men jag inser ju att det finns mängder med experter just på denna kärra.

Om jag skulle få för mig att bygga kärran på bilden nedan som jag tycker ser rätt kul ut så dyker det upp lite frågor. Vilken version är det, och vad behövs för att få till just denna individ med just det vapen alternativet? Det är väl olika balkar och allt det där som jag inte riktigt har koll på.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Tobbe
Inlägg: 153
Blev medlem: 06 feb 2012, 18:43

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Tobbe »

Hej,

Flygplanet på den här bilden är en provkärra, den står i Ängelholm idag tror jag. Lasten är vanliga MK82 bomber på en twinlavett, dessa lavetter måste du nog göra själv eller sno från nån natokärra.

Mitt förslag är att bygga valfri 39C och hänga den här lasten, det blir inte fel hur du än gör.

/Tobbe
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Varianten med dubbellavett och ostyrda bomber ("dumma bomber") är det nog bara Sydafrika som använder sig av (de är iaf ett av deras lastalternativ). Sannolikt är bilden tagen under Saabs utprovning.

I denna länk ser du bild på bla Sydafrikanska JAS39 med denna beväpning.
http://forum.keypublishing.com/showthre ... -39-Gripen

Tyvärr tror jag inte dessa finns i modell (om inte KittyHawk har dem med i sin 1/48-modell, som ju innehåller en himla massa vapen).

/Rickard
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av bergwall »

Hej,
Rätt benämning på den här lavetten är Twin Store Carrier (Alkan-produkt) och det stämmer att det bara är Sydafrika och Flygprov som har setts använda den här.

Den finns inte (vad jag mins) i Kitty Hawks modell, i verkligheten så har jag sett den på något Mirage och F-111 (Australiensisk) om det kan hjälpa i jakten finns säkert inarbetat på andra plattformar också.

Ytterligare en bild från en mässa:
Bild
http://www.saairforce.co.za/the-airforc ... re-carrier

Bild
http://bemil.chosun.com/nbrd/gallery/vi ... &num=38016

(Hänger i Nato-balkar.)
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Johan Elvin »

Tobbe skrev:Hej,

Flygplanet på den här bilden är en provkärra, den står i Ängelholm idag tror jag. Lasten är vanliga MK82 bomber på en twinlavett, dessa lavetter måste du nog göra själv eller sno från nån natokärra.

Mitt förslag är att bygga valfri 39C och hänga den här lasten, det blir inte fel hur du än gör.

/Tobbe
39101 som bilden visar är väl ändå en JAS 39A?
D.v.s att det inte går att bygga Kitty Hawks direkt ur lådan om man ska vara petig (kitty hawk är den enda modell som finns av en 39C i 1/48. Då passar Italeris bättre även om modellen i sig suger).

NATO Balkarna finns väl som eftermarknad från CMK?
Märkningen kan nog vara ett problem, tror inte det finns några dekaler för den tidiga varningsmärkningen vid luftintaget eller gripenloggan på fenan.

Observera att luftbromsarna är bortagna och ersatta med en plåt på bilden.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av EMP »

Hej Nicklas,

Individen på bilden tycker jag du valt bra! Mycket vackert litet flygplan :D!

Individen är mycket riktigt 39101. Lång historia kort: 39101 är första serieflygplanet som tillverkades. Det är alltså en 39 A i grund och botten. Men efter att första provflygplanet havererade en smula fick 101:an hoppa in som tillfällig "vikarie" kan man väl säga. Tanken var att den skulle användas till vissa prov som gjordes för att därefter återställas och levereras till Flygvapnet. Det blev aldrig så och den här individen stannade hos SAAB som provflygplan och har hittat på mycket spännande under åren. Den är därför lite "konstig" jämfört med andra 39 A.

Det i sin tur innebär att där är mycket som inte ser ut riktigt som det brukar på en 39 A. Mycket av specialarna ser du inte om du inte plockar av luckor och grejer på flygplanet men där är lite smått och gott i det utförande den är i idag som skiljer från "standard" versionen. Det har också hänt en hel del under åren och tittar du på lite olika bilder på 101:an kommer du att se att det ofta dyker upp och försvinner detaljer beroende på när fotona är tagna. Så för att svara så enkelt som möjligt på frågan så skulle jag nog rekommendera att du helt enkelt utgår från en 39A och sen kan man alltid kika på det bildmaterial som finns vilka specialare som var aktuella just vid det här tillfället. Det beror ju lite på hur mycket detaljer du vill ha med.

Någonting som avviker från "normalt" på bilden du skickat är att flygplanet inte har sina luftbromsar monterade. Tittar du noga kommer du att se att de saknas ;). Det sitter också fästen för att kunna fästa spinnskärm vilket helt klart avviker från "normalt utförande" (kan ordna bilder på fästen etc till dig).

Ska du bygga 101 kan det också vara bra att veta att du ska använda första versionen av 39 A APU:n. Alltså den med ett litet snyggt och prydligt "galler" i (kan också fixa referensfoton på hur denna ser ut). Där ska inte vara någon "bula" vid APUn som där är på 39C. Balkarna är mycket riktigt s.k. NATO balkar (sådana har den inte på sig idag) och funkar de från Kitty Hawk 39:an så kan du få av mig för jag har så det räcker och blir över ;) Kan bli lite kämpigt med dekalen till fenan för den märkningen finns så vitt jag vet bara på 2 dekal ark (ett i 1/48 och ett i 1/72). Jag tror att "FARA" märkningen finns på dekalark i 1/72.

Nu är jag också ute på tunn is så ta följande med en nypa salt tills jag hinner kolla det men jag är 85% säker på att du behöver dekal för en gul linje som ska gå runt vingroten på ovansidan av vingarna också. Den hade i alla fall den märkningen på flygdagen i Ängelholm 1995.

Flygplanet står mycket riktigt på Ängelholms Flygmuseum (var uppe och kollade till lilla flygplanet igår) och har du vägarna förbi så hör av dig innan så kan jag fixa så du får kika ordentligt på 101:an :)

Jag har för övrigt en hel del bilder på den här individen som jag hittat under åren om det är av intresse. Kan ta mig en stund att leta igenom arkivet men bilder finns.

EDIT: Allmän kul info mest som parantes - I september i år är det 25 år sedan den här individen flög för första gången.

Mvh

Emma (ansvarig för att skämma bort 101:an nu när den är pensionerad och bor på museum)
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag tackar för inputten. Hmm det är en provkärra i något som kan vara typ A utförande alltså, suck... :(
Det som tilltalade mig var att den inte hade gråa kronmärken samt en ovanlig vapenlast. Jag kikade ner i en Kitty Hawk låda på Open och såg att Natobalkar är med samt även lavetten för dubbla Mk 82:or så det är ju inga större problem. Gula linjer finns i Italeris 39 låda så största problemet blir väl loggan på fenan så om den finns på ett dekalark skulle det vara bra.

Emma, vilket dekalark har den loggan?

Att utgå från en Kitty Hawk och konvertera den till en A version var kanske inte det jag kände för. Jag får fundera på om man kanske skulle göra en Sydafrika maskin istället.

Eftersom halva bekantskapskretsen jobbar på bruket i Linköping där dom limmar ihop Gripar i skala 1:1 så gäller det att vara noga. Kanske bäst att avvakta lite med detta projekt.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Johan Elvin »

Kom igen nu Niklas. Det byggs alldeles för lite Gripar och att göra 39101 i utförandet på bilden borde inte var nån stor sak för dig som kitbashat ihop en J 33.

Att utgå från Italeris 39:a är nog det bästa. Visst, modellen har en hel del brister, men det mesta finns det hjälp för och det finns dokumenterat vad man bör åtgärda.
Vad det gäller just 39101 så är nog Emma den stora gurun.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
EMP
Inlägg: 203
Blev medlem: 01 nov 2016, 20:09
Namn: Emma
Kontakt:

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av EMP »

Man kan väl säga som så att byter du fentoppen, ser till att gömma luckan till lufttankningen, fixar lite med APUn och lägger till fästen för spinnskärm (de där fästena är inga konstigheter i formen så de fixar du enkelt!) så funkar garanterat Kitty Hawk Gripen också att bygga en 101:a av ifall du inte vill bygga Italerin :) Det var nämligen inte meningen att avskräcka från bygget.

Både Italerin och Kitty Hawk modellerna har ju sina egenheter och saker som kanske inte är helt korrekt jämfört med förebilden. Men som jag ser det kan man leva med det om man fixar de mest uppenbara sakerna. Ska man gör allt 100% rätt oavsett Gripen individ kommer det inte bli byggt någon Grip kan man kanske säga. Så jag rekommenderar att bygg, ha roligt, och lägg fokus på det som faktiskt syns så ska det inte vara några problem att bygga en riktigt fin 101:a.

Dekalarket som har loggan till fenan kommer från MasterCraft Gripen i 1/48 ( https://www.scalemates.com/kits/629428- ... 9-c-gripen ) . På dekalarket är det också i stort bara loggan som är av intresse eftersom den som gjort arket haft lite problem med vilka färger som ska vara var på övrig märkning (kronmärkena är särskilt underbara med sina blå kronor och gul botten.... ;) ).

Hur som hur tycker jag inte du ska lägga ner ditt Gripen projekt :)

Mvh

Emma
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 39 Gripen fundering?

Inlägg av Johan Elvin »

Emma: jag har den utgåvan av gripen också, men i mitt exemplar finns det bara tjeckiska dekaler. Vet du om den kan ha blivit släppt i flera omgångar med olika dekalalternativ?

Som kuriosa, i SAAB minnen del 25 behandlar en av uppsatserna just 39101 och en del av dess historia, ganska intressant läsning.
Just det numret av SAAB minnen är generellt bra med rätt många intressanta inslag som bl.a. handlar om J 21 och J 32B.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar