Färgnyansfråga!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
ittotitto
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 jun 2014, 21:46
Namn: Renato Fontana

Färgnyansfråga!

Inlägg av ittotitto »

Hej på er killar/tjejer! Jag håller mest på med mj, och jag köpte en plastbyggsats ifrån Italeri i 1:87 godsvagn. Nåväl, i deras färg val som är Italeris egna färger skall jag använda deras Flat aluminium 4677ap, Flat Rust 4675ap, Flat Flat black 4768ap och Gloss silver 4678ap. Flat rust är den viktigaste (hela vagnskorgen), om man nu köper vallejos färg, vilken är den mest jämförbara? Eller finns det någon sprayfärg som är likvärdig? Ge mig gärna lite andra tips om nyanser(vagn bruna nyanser), för man lappade ju och lagade skador och då blev det inte alltid samma färgnyans. Aluminiumfärgen måste ju vara till taket, eller hur, det står ingenting om det? Sedan måste jag fråga om detta med dekaler. Har läst mycket i AoH om att ni använder något för att få dekalerna att "flyta ut och fästa bättre), är det rätt? Anordnar inte ni i IPMS några kurser i air brusch, jag skulle anmäla mig direkt. Bara man får den där första aha upplevelsen, så tror jag att dom flesta går vidare och testar sina gränser själva. Finns det några planer på det?
Se där, inte bara en fråga om nyanser! Men jag hoppas på fina svar!http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/post ... e=post&f=2#

Trevlig helg på er allihopa!
Renato Fontana :D