Torka oljefärg snabbare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Torka oljefärg snabbare?

Inlägg av Andreas Grewin »

Någon som har något bra tips? Visst är det så att oljefärger lufttorkar och att värme inte kan påverka dem?
Bengt Johansson
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:49

Re: Torka oljefärg snabbare?

Inlägg av Bengt Johansson »

Xerotine siccative har jag en liten liten slatt av som jag vårdar ömt och är från den goda tiden när det förmodligen var radioaktivt typ. Kan hända att det finns att få tag på än men fråga någon gammal oljemålare om du har kontakter i sådana led.

Det räcker med ett par droppar i washen för att speeda upp torken. Migens oljefärger kräver nästan någon form av torkmedel medan Beckers torkar hyfsat snabbt som de är.

Mvh/Bengt J:)
Mats Edholm
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:34

Re: Torka oljefärg snabbare?

Inlägg av Mats Edholm »

Hej Andreas (och Bengt).

Jag har, liksom Bengt, en gammal skvätt som känns dyrbar. Kanske inte lika dyrbar nu som för ett halvt år sedan.
Jag hittade sikativ av fabrikatet "Lukas" hos Drevex här i Malmö. Produktnamnet på flaskan är "Kobalt-Sikkativ" och numret är 2229.

Lycka till med sökandet.

Mats
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Torka oljefärg snabbare?

Inlägg av Andreas Grewin »

Tackar för det! Nytt för mig.

Funderar på att kanske försöka bygga någon liten låda med datorfläktar som man kan lägga sin modell i över natten. Får se vad jag kan hitta på :)
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Torka oljefärg snabbare?

Inlägg av Anders.Edblad »

Ta en skrivbordslampa med en vanlig glödlampa sätt en bit ifrån det som ska torka, INTE för nära! Värmen från lampan gör att färgen torkar snabbare ca 30-40grader. Infon du fått att värme inte påverkar torktiden stämmer inte.
/Anders E
Skriv svar