Etylacetat och isopropanol

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Jan Forsgren »

Är det någon som köpt dessa för modellbyggare nödvändiga kemikalier på senaste tiden?
Jag har färghandelns inköpspriser idag, när en viss ganska stor mängd måste köpas per gång.

Detta gäller idag med senaste regler:
Etylacetat: min 15 liter (3 st 5-litersfat), ca 85 kr/l
Isopropanol (isoprpylalkohol): min 20 liter (stor dunk), ca 50 kr/l

Som sagt, någon färsk erfarenhet av dessa livsnödvändigheter? Kanske någon tom arbetar i färghandel.

Mvh
Jan Forsgren
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Janne Nilsson »

Med Etylacetat har jag samma erfarenhet. Jag tror att du kan köpa mindre förapackningar från Rebell Hobby men med så mycket jag använder så är det inte lönt. Du kanske kan samköpa med några andra?

Isopropylalkohol köpte jag jag här senast.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... -ml-p18358

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Jan Forsgren
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 jan 2012, 15:47
Namn: Jan Forsgren

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Jan Forsgren »

Om man hittar en färghandel som har dessa vätskor på lager går det naturligtvis att köpa mindre mängder till ett högre pris, priserna och mängderna är för affärens beställning.
Sen tillkommer enligt affären att polisen vill veta vem som köper såna mängder etylacetat, men som hobbyförening med plastlimning som mesta aktivitet borde det inte vara något problem.

/Jan Forsgren
BjarneS

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av BjarneS »

Jag kan ta med etylacetat till Mariestad. Mitt literpris i lokala färghandeln blev 150:-. Tag med glasflaskor så kan vi fördela erforderlig mängd.

HaDe
Bjarne
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Micke A »

Tingar 1 liter!

Micke A
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Henrik Bergman »

Jag köpte en 5 liters dunk Etylacetat i december, för ca 350 kr i min lokala färghandel.
De beställde och levererade efter några dagar utan att ställa några frågor.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
BjarneS

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av BjarneS »

Noterat Micke.
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av AndersR »

Gripens acetonfria nagellackbortagare finns att köpa i dagligvaruhandeln, tex ICA, Coop, Citygross, Hemköp och Willys.

Bild

http://www.hardford.se/vara-varumarken/gripen/

Varit uppe i trådar tidigare.

/A
Timo Pohjola
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 aug 2014, 21:47
Namn: Timo Pohjola

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Timo Pohjola »

Hej Jan!

Köpte etylacetat här senast. Du får allt mellan 0,25 liter för 8 euro till en 10 liters för 59 euro.

http://www.bindulin-shop.de/de/produkt/ ... _ET10.html

Hälsningar
Timo
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Etylacetat och isopropanol

Inlägg av Janne Nilsson »

Efter att ha testat Gripens Remover så kan jag konstatera att även om den gör jobbet så är Etylacetatet mycket bättre.
Speciellt om man som jag löser upp spackel och penslar på.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Skriv svar