Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Jag bygger Italeris WLA 750 motorcykel. (Byggtråd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=8539)
Håller på och målar och vädrar, och då jag plockade upp hojen för lite ytterligare kladdande ser jag att kedjan gått av.
Det är något slags styvt gummi, och den verkar ha gått av alldeles av sig själv. Torkat, skadad, etc..?
Då det är gummi, och hjul och kedja är tänkt att gå runt tror jag knappast det går att limma ihop den igen.

Behöver lite tips och råd till vad jag kan hitta på som ersättning..?
Knyta en tråd såklart, men finns det några bra idéer till nåt som är lite mer kedjelikt?
Allra roligast vore förstås en riktig kedja, men det lär väl inte finnas riktigt så små.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av Björn B »

MFH har gjort en kedja. Vet inte om den går att få tag på lätt: http://hlj.com/product/MFHP1099
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av fieldflower »

Oh, den var läcker.
"Out of stock" dock... Men det stod att det vanligen betyder 4-6 veckor.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av fieldflower »

Verkade onekligen svår att få tag på, och eftersom jag fastnar utan den och den kostade ungefär som hela modellen får det bli genväg istället.
Tråkigt, men så får det bli.

Kapade en gammal halskedja och satte ihop i någorlunda lagom längd.
Nackdel att det inte ser ut som en hojkedja, men med tillräckligt med kedjeolja (oljefärg) borde det inte stå ut så hemskt illa.
Fördel att den faktiskt får lite "kedjehäng" som gummisnoddskedjan inte fick, och den går faktiskt runt som den skall.
83333
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 aug 2013, 00:00
Namn: Martin

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av 83333 »

Såg den här på en bild spielwarrenmesse i Nürnberg .
Visserligen skala 1/6 men kanske kan vara intressent ändå.
http://www.ipmsdeutschland.de/Ausstellu ... iya_10.htm
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av Jon MW »

Hiroboy i England har MFH kedjan på hyllan. http://www.hiroboy.com/19_Motorcycle_Ch ... -9921.html Sen är frågan hur galen man är efter att ha satt ihop den ;)
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av fieldflower »

Blir nog nåt sånt till framtida MC-byggen, för jäklar vad läckert med fungerande kedja.
Men den här gången blev det halskedja...
Inte så mycket kvar på hojen nu. Vill mest bli klar och börja på nästa. Hrrmmm, avsluta de andra menade jag förstås...:oops:
Plastic boy
Inlägg: 45
Blev medlem: 28 maj 2013, 17:19

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av Plastic boy »

Hej

Om motorcyckeln finns i prodution kan man beställa från italeri hemsida, det kan ta flera månader innan du får delen från det att beställt.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Ersätta trasig kedja till 1/9 motorcykel?

Inlägg av fieldflower »

Plastic boy skrev:Hej

Om motorcyckeln finns i prodution kan man beställa från italeri hemsida, det kan ta flera månader innan du får delen från det att beställt.
Jag körde med halskedjan istället. Det fick duga.
Nog ser man att det är fel om man tittar efter det, men om man inte vet om det sticker det inte ut så himla illa...

Bild

Bild
Skriv svar