Inbrott & stulna modeller!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Plasticbattle skrev:Bastards. So sad to hear your news Janne. Looks too specific/targeted to me ... they knew what they were looking for? Were any other cellers broken into? Its a real pity. I have copied your text and added it to my time line om Facebook and also a Swedish Buy/sell page on Facebook for modellers. Hopefully those that did this are caught.
Hej Frank,

Nä, jag tror inte att dom visste att det var just modeller dom var ute efter. Allt låg rätt så väl dolt. Dom var nog bara ute efter allt som dom kunde tjäna pengar på, tror jag.
Men jag hade lagt in en stor Sea Harrier i 1:24 från Airfix som var vältigt synlig.
Den hade Björn fått gratis av Peppe på HobbyLand när vi två var där den 25/1. Björn hade problem just den dagen att ta hem den, så jag lade ner den i förrådet mitt tills han skulle få den nu på söndagens byggmöte här i Uppsala. Jag har aldrig känt någon oro hade det skulle bli inbrott i vårt bostadsområde. Där är lugnt och bra låst överallt med elektroniska tags som behövs för att öppna alla dörrar runt om i fastigheten. Varit alldeles för naiv inser jag så här efteråt!
Förresten, kommer du på söndagens byggmöte. Alltid kul och uppskattat när du kommer... :)

Mvh / Janne
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Skulle kunna tänka mig att dessa modeller kanske kan säljas på lokala loppmarknader. Jag var för en stund sedan till vår lokala loppmarknad här i Uppsala för ca 3 timmar sedan (bondpermis från arbetet...) 1:a gången jag var dit. Och det var verkligen "loppis" en massa mäniskor och just bara loppisskit (inte en enda modell...Vilar huvudet i handen)

Fast jag tror nog att det är där som det kanske kommer avyttras, fast i Stockholm då. Skärholmen har väl ett stort loppis? Vet att många saker som stulits, säljs i andra städer för att minimera risken att åka fast om någon känner igen det stulna (uppgifter jag fått från folk som arbetar inom polisen) Så ni som möjlighet, se er gärna om i era närområden.

Jag kom just på att jag nog allvarligt ska fundera på att ge en rejäl belöning till den som kan se till att tjuvarna åker fast (helst) och allt det stulna kan komma tillbaks till mig. Det blir i så fall en belöning på femsiffrigt belopp +10.000 kr!!!

Mvh / Janne
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av bergwall »

Fy bubblan, beklagar verkligen Janne. Dyker det upp CMR-grejor är ju chansen stor att det är dina, kan inte finnas mkt sånt ute. Vart det andra som också hade haft inbrott, eller verkade det vara ett riktat tillslag mot din samling? Har alltid undrat hur de blir av med allt? Sitter de å håller på saker för att sprida det under längre tid? Blocket o Tradera är väl ställe nummer ett som en drabbad håller utkik? Men svaret är Loppisar alltså, känns ju iof som det borde finnas bättre plattformar för begagnade modeller. Får man nått för dem på en Loppis, har de koll på vad det är osv?

Jag vågar inte hä ner saker i källarförrådet just av den här anledningen. Men då får man bo men travar av kartonger istället. Jag är osäker på om det är så mkt bättre..

Bild

//R
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av magnusf »

Skittrist! Det är dessutom ett väldigt konstigt byte: modeller är bängliga att få med sig och de är faktiskt inte värda så mycket heller (mer än för oss byggare och då är värdet på andra plan än det rent ekonomiska). En Rolex eller något annat man kan stoppa i fickan och dra med är nog enklare och mer lönsamt än 200 modeller!

Jag tror du ska hålla utkik på nätet, ska tjuven få ut något ekonomiskt av detta så måste de nog kränga detta via Tradera eller Blocket. Snott för eget bruk har jag svårt att tro...

Återigen, väldigt tråkigt, jag lider med dig!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Inlägg: 653
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Gabriel »

Ytterst tråkig läsning.
Nu brukar inte jag gå på loppisar, men ifall jag skulle råka på någon ska jag hålla ögonen öppna.

/Gabriel
dinominhobby.se
Inlägg: 87
Blev medlem: 14 jan 2015, 22:30
Namn: sani r

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av dinominhobby.se »

Hej!!

Jag håller utkik här i Borås trakterna och har fått bra respons på mitt inlägg som jag delade innan idag!

Sani
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Andre B. »

Trevligt med en polis som bryr sig..
När jag hade inbrott i min lägenhet i Kalmar däör modeller, fiurer med mera stals samt att ett stort antla modeller förstördes/lektes sönder så brydde sig aldrig polisen. Och då var det med stor sannolikhet hyresvärden eller av någon av dennes anställda som låg bakom. Modellbtgget har inta varit vad det varit efter det...

Hoppas modellerna kommer tillrätta och förövarna straffas.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Ja, det är en märklig värld vi lever i. Känns som om dom kriminella tagit över mer och mer av samhället. Att dessutom polismyndigheterna mer eller mindre helt gett upp att utreda den så kallade vardagsbrottsligheten som cykel-stölder, ID-kapningar, inbrott av alla slag m.m. ger ju fritt spelrum för dom som inte respekterar andra mäniskor. Detta i sin tur ger samtidigt en än mer ökad grövre brottslighet som resultat. Vilket inte är så trevligt... Huga!

Har för mig att New York hade enorma problem med sin brottslighet förr i tiden. Men där började dom ta tag i alla "småbrott". En så kallad nolltolerans! Har för mig att det blev en otroligt bra effekt av det på alla sätt & vis. Kanske något för Sverige att ta efter?

Som det är nu, så verkar det som det är dom kriminella som bestämmer dagordningen i samhället. Helt sjukt! Att en så liten minoritet ska få ställa till så mycket elände för den stora majoriteten. Det är fruktansvärda upplevelser som så många drabbade offer får leva med resten av sitt liv med!

Tycker att det är dags att sätta stopp för dom kriminellas ohejdade härjningar! Ja det har jag tyckt länge... :x
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Lars Befring »

*ÄlgKram*

Jag har en Italeri Caproni CA313 (med rätta motorerna) liggande i referenshögen, den är din om du vill börja bygga stashen igen

jag har nog mer... men det är en början
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Jan Gaude
Inlägg: 555
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Tack snälla Lars, du är en ängel!
(Och det har jag tyckt länge... :D )

Men alla mina Caproni:s klarade sig... för den här gången i alla fall... :roll:

Tyvärr fick tjuvarna tag i en hel del av dom riktigt dyra & fina klenoderna i samlingen min. Mycket resin-modeller var det som försvann... :cry:
Jag har ändå en hel del kvar (fast jag har rensat bort allt ur förrådet...) Så jag har nog att bygga, både för den här livstiden och ett antal till... ;)

/ Janne
Skriv svar