Inbrott & stulna modeller!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

bergwall skrev:Fy bubblan, beklagar verkligen Janne. Dyker det upp CMR-grejor är ju chansen stor att det är dina, kan inte finnas mkt sånt ute. Vart det andra som också hade haft inbrott, eller verkade det vara ett riktat tillslag mot din samling? Har alltid undrat hur de blir av med allt? Sitter de å håller på saker för att sprida det under längre tid? Blocket o Tradera är väl ställe nummer ett som en drabbad håller utkik? Men svaret är Loppisar alltså, känns ju iof som det borde finnas bättre plattformar för begagnade modeller. Får man nått för dem på en Loppis, har de koll på vad det är osv?

Jag vågar inte hä ner saker i källarförrådet just av den här anledningen. Men då får man bo men travar av kartonger istället. Jag är osäker på om det är så mkt bättre..

Bild

//R
Hej Robert!

Ja, du har alldeles rätt. Tycker som du! Fast hustrun, henne har jag ännu inte riktigt lyckats övertala... :o
Jag tror inte några andra drabbats av inbrottet. Tror att det här var "professionella" tjuvar som har det som "arbete" att länsa förråd. Dom hade ju satt dit ett eget hänglås efteråt, antagligen för dom tänk återkomma vid tillfälle och att det inte ska synas att det varit ett inbrott. Dom tog nog med sig det dom kunde bära 5-6 stora kassar av modell Citygross och andra pappkassar. För att återkomma och länsa än mer i förrådet. Jag hade packat i förrådet, så man inte kunde se vad det fans där i. Fast just denna vecka hade jag och Björn Andresson varit till "Peppe" på HobbyLand. Där hade Björn fått en gratismodell av en Airfix Sea Harrier i 1:24. Björn hade tyvärr inte möjlighet att få hem den då, så jag erbjöd mig att jag kunde hem den så länge. Så skulle han få den nu på söndag under vårt byggmöte. Så jag lade in den i mitt förråd vid hemkomsten, tyvärr helt synlig. Antagligen var det nog Sea harriern som fick tjuvarnas blick att fastna just på mitt förråd. Att dom sedan inte tog Björns modell är lite ironiskt. Dom fick ju se vad som fanns mer i förrådet när dom kom in där. Att se prislapparna på resin-modellerna och en del andra modeller, fick väl dom att gå helt i taket. Det var många resin-satser och andra fina modeller som försvann där... :cry:
Att klippa upp ett hänglås, det går fort det. 1-2 eller 3 sekunder så är det gjort. Gömma en bultsax under jackan är inget problem det heller.
Och det är i princip helt riskfritt att länsa folks förråd, allt enligt statistiken: http://www.dn.se/sthlm/kallarinbrott-he ... -tjuvarna/
Men jag hade själv ingen tanke på att något sådant kunde hända där jag bor. Allt verkade så säkert och tryggt, med bra lås överallt. Lugnt och fint område också. Har tyvärr blivit något mer cynisk numera... :(

Hörs & Syns!
Mvh / Janne
Peter W
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 mar 2016, 22:10
Namn: Peter Wikander

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Peter W »

Hej Jan! Så jäkla trist! Håller utkik på loppisar o andra ställen.
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Per.V »

Det ligger ett gäng modeller ute på ett ställe som heter auctionet.com finns under kategorin Leksaker.
Tråkigt att höra om inbrottet, oavsett vad som stjäls så är det jobbigt, man blir ju väldigt kränkt.
Per Vildarve. Gotland
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Hobby-Importen »

Givetvis är det ett svineri, kommer ha ögonen öppna ifall någon kontaktar mig.
Vill du börjar samla ihop igen, kan jag lova en löjligt hög rabatt på mina grejer
(läs självkostnad).

Jens
Daedalus Models
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Pelle F »

Det var bedrövligt att läsa. Jag botaniserar inte så mycket själv bland försäljningsställen, så jag kan nog inte vara så behjälplig att nosa upp något. Men jag känner igen mig, för vi har haft en hel del problem med inbrott på jobbet sista tiden. Polisen anger att det oftast är knarkare som vill hitta snabbt säljbara grejor, som också är smått och lättransporterat. Telefoner, surfplattor och annan liknande elektronik föredras. Det ska helt enkelt få plats i en väska och inte väga för mycket. När det kommer till lite mer svårtransporterade grejor, så kan det vara frågan om beställningsjobb. Det tar ju mer resurser att lyfta ut, bil krävs osv. När vi hade rån här, med bara de dyraste grejorna utvalda efteråt, så var det lätt att inse att grabbarna i fråga redan varit och rekat, läst på och valt ut det som var mest värdefullt - kanske rentav för att sätta upp sin egen verksamhet. Jag skriver detta lite i syfte att fundera över om det kan vara en mer genomtänkt tjuv. Kanske en som faktiskt visste vad den var ute efter.

Förutom begagnatsajter och auktionssajter, så har polisen koll på pantbankerna. Jag vet inte huruvida modellbyggsatser kan anses vara intressanta för en pantbank. Ett problem är förstås om grejorna forslas utomlands för försäljning. Där blir det svårare att spåra upp dem.

Jag lider med dig. Säkerhetstänket genomsyrar numera det mesta jag gör i professionen och i hemmet. Det ska moteras övervakningskameror här udner våren. Inte ett dugg kul, men så är det.
/Pelle
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Björn Fransson »

Usch, vad trist! Hoppas verkligen att det löser sig! Viktigt är att så många handlare som möjligt får reda på detta. För om brottslingarna lyckas sälja vidare hela partiet i till någon som köper det i god tro, är det i princip hopplöst att få tillbaka prylarna (såvida inte handlaren har gott hjärta, förstås). Och det är nog troligare än att de försöker prångla ut dem en efter en.

Lagstiftningen om godtrosförvärv ser sådan ut att den som köper något och inte har anledning att misstänka att det är stöldgods inte kan avkrävas att lämna tillbaka godset. Det kan låta absurt, men är en förutsättning för att andrahandsmarknaden ska funka överhuvudtaget, man inte gärna begära att köparen ska ha undersökningsplikt att se till att allt han eller hon köper inte är stulet någon gång.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av magnusf »

Björn! Jag är ganska övertygad om att du sitter på gammal information, se här till exempel https://www.stoldskyddsforeningen.se/pr ... r/god-tro/. Köp i "god tro" i den mening som gällde förr finns inte längre, den som köpt stöldgods är såvitt jag förstår i princip skyldig att lämna ifrån sig det till den rättmätige ägaren utan ersättning. Sedan måste man väl kunna visa på något sätt att man är den rättmätige ägaren men det är en annan fråga...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Björn Fransson »

Ah! Det låter bra! Bra att du kollade upp detta och bra att de gjort om det. Även om det nog är svårt att tillämpa i praktiken vad gäller varor som är identiska med andra. Som du skriver kan det inte vara lätt. Hur ska man kunna bevisa att just det exemplaret är det stulna?
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Tack alla för ert stöd, tips och allt annat! Sånt gör att man mår lite bättre i alla fall efter det man råkat ut för... :)
Kanske vi rent av lyckas få fatt på tjuven/tjuvarna eller modellsamlingen tack vare er hjälp... Då är jag er evigt tacksam (fast det är jag nu också...)

Jag har varit in på alla er tips och tittat om det är något som kommit från mig. Men inget jag sett hittills är något av mitt.

Jag har också haft fullt upp med mitt arbete och övriga livet, så jag har inte kunnat vara så aktiv alltid på forumen.
Nu på söndagsmorgonen strax efter kl. 9:00 då jag haft jouren, så fick jag ta hand om en brand i en av lägenheterna på arbetet (jobbar på ett gruppboende). Jag var tvungen att larma räddningstjänst och samtidigt evakuera alla boenden. Det var full fart den morgonen...
Men jag hann i alla fall till vårt byggmöte här i Uppsala som började klockan 12:00.
Fick dessutom ha mitt 2:a polisförhör på lika många dagar.
Senast redigerad av Jan Gaude den 07 feb 2017, 19:16, redigerad totalt 3 gång.
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inbrott & stulna modeller!

Inlägg av Jan Gaude »

Hobby-Importen skrev:Givetvis är det ett svineri, kommer ha ögonen öppna ifall någon kontaktar mig.
Vill du börjar samla ihop igen, kan jag lova en löjligt hög rabatt på mina grejer
(läs självkostnad).

Jens

Hej Jens,

Inte så konstigt att du alltid varit min favoritkrämare... :D
Jag får återkomma till dig (och lite förtjänst tycker jag nog du ska ha... :) )

Hörs & Syns!
Skriv svar