Kriegsmarine Färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Kriegsmarine Färger

Inlägg av Lars Befring »

Hej!

är det någon som har en bra ide om vilka Gunze färger man kan använda om man vill måla ett klassiskt tyskt Kriegsmarine kammo i 1/350-1/200?
Jag har luskat lite och hittat en översättning, men jag tycker att dom ser an aning mörka ut
Färgerna är:

RAL7001, förslag: GUH337
RAL7000, förslag: GUH307
RAL7024, förslag: GUH301 alt 339

Någon som har målat tyskt i liten skala och har förslag?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kriegsmarine Färger

Inlägg av Ulf Lundberg »

Blanda själv tills du är nöjd.
Uffe
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Kriegsmarine Färger

Inlägg av Lars Befring »

Ulf Lundberg skrev:Blanda själv tills du är nöjd.
Uffe
kanske det minst hjälpsamma förslaget hittills...

Jag har inte studerat KM färger, jag har väldigt lite erfarenhet om hur ljusa/mörka/färgtonade dom är och hur dom ska kännas i förhållande till varandra utan jag letar en utgångspunkt...

ge mig åtminstone någon referens av vad du tycker fungerar!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kriegsmarine Färger

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lars Befring skrev:
Ulf Lundberg skrev:Blanda själv tills du är nöjd.
Uffe
kanske det minst hjälpsamma förslaget hittills...

Jag har inte studerat KM färger, jag har väldigt lite erfarenhet om hur ljusa/mörka/färgtonade dom är och hur dom ska kännas i förhållande till varandra utan jag letar en utgångspunkt...

ge mig åtminstone någon referens av vad du tycker fungerar!
Det var inte elakt menat, även om jag nu efteråt ser att det ser ut så.
Det är helt enkelt så jag själv gör. Först kollar jag på så många bilder av förebilderna jag kommer åt. Sen blandar jag tills jag hittar nyanser som stämmer med "medelvärdet" av det jag sett på bilderna och som motsvarar det intryck jag vill att modellen ska ge, välskött, nymålad, sliten o.s.v.

Standardverket om målningen av Kriegsmarines fartyg är numera detta:
https://www.amazon.de/German-Naval-Camo ... 1848322232

Det finns färgtillverkare som ger ut satser med Kriegsmarines färger, men eftersom jag blandat själv så länge jag kan minnas, har jag inte brytt mig om att lägga dem på minnet. Undrar om inte Mig har en sats. White Ensign hade en.
En snabb sökning gav detta:
http://www.internethobbies.com/lipasetkrset.html
De är kanske en bra utgångspunkt.

Till saken hör alla invändningar som du redan känner till; skaleffekt, blekning, färgtillgång i fält osv. Tittar man t:ex på bilder av Tirpitz i "solnedgångskammot" ser man på vissa foton väldigt skarpa kontraster mellan färgerna. På andra bilder är kontrasterna mycket mindre. Sannolikt för att färgerna blektes rätt snabbt, men fotonas exponering och filmkvaliteten spelar nog också in.
Generellt sett är det bättre med en lite för ljus än en lite för mörk modell.

För egen del leder allt det jag nu skrivit tillbaka till där jag började: Blanda och testa dig fram tills du är nöjd.
Bäst är att testa på något som har liknande form som den modell man bygger. I brist på det kommer man rätt långt med att testa på plana plastbitar.

Uffe
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Kriegsmarine Färger

Inlägg av Ulf Lundberg »

P.S.
Om du tycker de färger du angett i din första post ser för mörka ut, blek dem tills du är nöjd.
Uffe
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Kriegsmarine Färger

Inlägg av Robert A »

Lifecolor har två olika set för kriegsmarine och du vill ha direkt färdigt. Som alltid skalan som styr hur färgen ska vara. Samma färg som den verkliga båten har set oftast inte bra ut i småskala.
Skriv svar