Modelsvit och Bobcat models

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Lurifax »

Någon som har erfarenhet av dessa tillverkare (Modelsvit och Bobcat models)? De gör en del ryska plan, bl a Yak-28 (Bobcat) och Tu 22 Blinder (Modelsvit). Är det A-modelkvalitet eller Tamiyakvalitet? Ska jag hiva min Revell (ex ESCI) Blinder i sopebingen eller är den fortfarande byggbar i förhållande till Modelsvits modell (det är förvisso inte samma version men jag förmodar att Modelsvit följer upp med tidigare versioner).

(En annan fråga är hur länge det dröjer innan trumpeter släpper samtliga modeller i samtliga skalor men det lämnar vi dithän tills vidare. :D )
holst

CU@C4
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Hobby-Importen »

De senare är som hyfsat moderna A-model, plasten verkar hårdare (o skörare)

Jens
Daedalus Models
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Lurifax »

Hobby-Importen skrev:De senare är som hyfsat moderna A-model, plasten verkar hårdare (o skörare)

Jens
Ok, tack. Då vet jag lite hur det ligger till.
holst

CU@C4
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Mahatma G »

Du kan med gott samvete skaffa Modelsvits Blinder, ESCI är inte ens på samma kontinent. Det finns även resinhjul till den som är väl värda att skaffa.
Ken Duffey har byggt den och hade en del bilder på bygget när jag kollade för några månader sedan. Fråga Nils-Uno om du vill veta mer, han har ett bygge på gång...
/G
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Lurifax »

Mahatma G skrev:Du kan med gott samvete skaffa Modelsvits Blinder, ESCI är inte ens på samma kontinent. Det finns även resinhjul till den som är väl värda att skaffa.
Ken Duffey har byggt den och hade en del bilder på bygget när jag kollade för några månader sedan. Fråga Nils-Uno om du vill veta mer, han har ett bygge på gång...

Tack. Jag har inget akut behov av fler modeller eftersom jag har en del på lager) men det kan vara bra att känna till kvaliteten om man skulle bli så sugen på ett inköp att man inte kan hejda sig. :D

Jag (och halva dubbelmangarna) funderar lite på att delta i bygghelgen på museet i Linköping i maj i år. Och då vill man gärna ha något att bygga. Jag förmodar att man får stryk av såväl museipersonal och andra byggare om man kommer dragandes med nån gammal strv, eller ännu värre, någon lv-pjäs. :lol:
holst

CU@C4
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Mahatma G »

Lurifax skrev:Jag har inget akut behov av fler modeller eftersom jag har en del på lager
Sedan när har det varit ett hinder..? :?
Jag (och halva dubbelmangarna) funderar lite på att delta i bygghelgen på museet i Linköping i maj i år. Och då vill man gärna ha något att bygga. Jag förmodar att man får stryk av såväl museipersonal och andra byggare om man kommer dragandes med nån gammal strv, eller ännu värre, någon lv-pjäs. :lol:
Ni är hjärtligt välkomna och oroa dig inte för att bygga annat än flyg - själv knåpade jag ihop HobbyBoss T-37 och bredvid mig byggdes det på en "flugsmälla" i form av Trumpeters SA-8 under förra årets helg.
/G
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Modelsvit och Bobcat models

Inlägg av Lurifax »

Mahatma G skrev:
Lurifax skrev:Jag har inget akut behov av fler modeller eftersom jag har en del på lager
Sedan när har det varit ett hinder..? :?
Jag (och halva dubbelmangarna) funderar lite på att delta i bygghelgen på museet i Linköping i maj i år. Och då vill man gärna ha något att bygga. Jag förmodar att man får stryk av såväl museipersonal och andra byggare om man kommer dragandes med nån gammal strv, eller ännu värre, någon lv-pjäs. :lol:
Ni är hjärtligt välkomna och oroa dig inte för att bygga annat än flyg - själv knåpade jag ihop HobbyBoss T-37 och bredvid mig byggdes det på en "flugsmälla" i form av Trumpeters SA-8 under förra årets helg.
Oooops ... jag och Berggren trodde att LV var totalförbjudet och att man fick fingrarna krossade om man försökte sig på det. :)

Men det låter väldigt trevlig. Vi funderar skarpt på att åka upp. Det är dessutom en trevlig tid på året om man nu måste resa någonstans. Har man tur kan man bygga i kortbyxor och t-shirt!
holst

CU@C4
Skriv svar