Inredning i Tp 4

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Lars Befring »

Jag tog mig friheten att ställa en fråga om bårar på Beech 18 på Hyperscale, kanske någon där vet?

Lycka till
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Klart du får det Lars!

Jag såg precis på hemsidan jag länkade till att de under historiken skriver att den rymde två bårar och plats för en sjukvårdare. Det troligaste vore i så fall att ha bårarna på höger sida i lastutrymmet för att lätt kunna lyfta ut dem genom dörren och sedan stolen för sjukvårdaren på vänster sida bakåtvänd mot skiljeväggen mellan cockpit och lastutrymme. Men det kan vara bra att avvakta för att se ifall Lars får napp.

/Gabriel
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

Det finns en del text i länken du gav under fliken Teknik. Det verkar som om den bara tog en bår och den var placerad högt på höger sida av kabinen. Bakom cockpit satt signalisten till vänster om dörren. Sedan citerar jag:
"Längst bak fanns ett utrymme bakom en dörr liknande den mellan cockpit och passutr." "På dörrens insida var fästad ett bäcken och till höger om dörren ett säte för medföljande doktor/barnmorska/sjuksyster eller annan medföljande, t.ex. en journalist."
Det finns en bild längst ner på sidan som visar lite av inredningen. Man ser radion till vänster och ställningen för båren till höger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

Sitter och läser i tidningens Kontakt's specialnummer om TP 4. Inga bilder på inredning. Det står så här: "Bland de knappa uppgifter som finns om Beech 18-planen i Flygvapnets tjänst förekommer allt som oftast rena felaktigheter."
Kanske är det därför uppgifter blir olika i olika publikationer. Här skriver man "....beställdes ett nytt ambulansflygplan hos Beechcraft i USA. Planet skulle utrustas enligt de särskilda krav man nu kunde precisera efter erfarenheter från de tidigare flygambulanserna. Bl.a. skulle den uppvärmda kabinen ha plats för två bårar och en sjukvårdare." en eller två bårar? Kanske kan följande utdrag ur texten leda fram till ett svar?
"Så genomfördes t.ex. en stor pressvisning och demonstrationsflygning i slutet av augusti, som resulterade i reportage i bl.a. Stockholms-Tidningen (ST)." Kanske Kungliga Biblioteket är en väg att gå.
Det här var inte bra. Jag måste nästan börja leta efter flottörer, den ser trevlig ut med tofflor.

Edit.
Gissa vad man hittade i reservdelslådorna? Ett par EDO flottörer som verkar vara rätt. Illa, Illa. Det börjar luta åt ett ambulansrace när mina Lansen blivit klara. Junkers W33 och W34 lådorna har legat framme på bordet och glott på mig länge nu.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag har hittat en god del dokument och ritningar på KrA...

Bild
Bild
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Dumt av mig att inte titta under "Teknik"... Av den intervju som är nedskriven på sidan tolkar jag det trots allt som att Tp4:an kunde ta två bårar jag citerar: "I passutr fanns på höger sida en ställning för bår i ett övre plan." Jag misstänker att man hade en bår på golvet och sedan en som ställdes i ställningen. Varför skulle han annars prata om ett "övre plan"? Bilden på inredningen på samma sida kan vara intressant. Kanske kan personen bakom sidan bidra med en mer högupplöst version av bilden. Ett försök är det värt!

/Gabriel
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Lars Befring »

Snyggt Mats!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Mats: det där var intressanta ritningar. Vet du ifall det gäller den svenska inredningen eller en amerikansk då texten är på engelska?

/Gabriel
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

Fast egentligen är detta av ingen större nytta om man bygger i 1/72. Ingenting kommer ju vara synligt genom dom små fönstren. Med dörren öppen ser man väl stolen där bak.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Mats Averkvist »

Om detta är ett förslag eller och om det faktiskt blev så vet jag inte. Skal se om jag kan lägga ut några fler dokument...
Flottörerna var i varje fall EDO 7170.
Skriv svar