Inredning i Tp 4

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Hej,

Jag har inom kort tänkt börja på ett bygge av Beech Tp 4, som användes som ambulansflygplan av flygvapnet. Då jag hade en fundering över att bygga den med dörren öppen behöver jag en inredning. Om någon här på forumet har information (eller ifall det till och med finns bilder) över hur Tp 4:an såg ut på insidan vore jag mycket tacksam.

/Gabriel
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

OK, nu ändrar vi taktik... Utifrån hur andra ambulansflygplan såg ut under 40-talet, hur borde då denna se ut? Min tanke är två bårar över varandra på höger(?) sida och sedan två stolar bredvid dessa för sjukvårdare. Kan det stämma, eller har någon ett bättre förslag?

/Gabriel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Stellan »

Har letat men inte hittat något om detta och jag tror heller inte att jag någonsin läst om interiören. Dock tror jag att det kan ha varit meckigt att få in två bårar över varandra, med rundningen och en hyfsat liten diameter på kroppen.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

Både Junkers F13 och W33/W34 hade plats för två bårar över varandra. Bägge hade också två stolar men där skiljde det sig på placeringen mellan plantyperna p.g.a. olikheterna mellan plantyperna
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Jan Gaude »

Du kanske kan ställa frågan på Svensk Flyghistorisk Förenings forum. Dom har ju också ett stort bildarkiv, så har man tur finns det något där.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

Bild
Här är en skiss på inredningen i Junkersmaskinerna.
W33/W34 verkar ha haft en fällstol på bakre väggen för att kunna komma in och ut i planet medan F13's bakre stol ser ut som en låda. Jag har inte kollat upp detta men kanske det ligger in vingbalk just där?
Den övre båren verkar hängas i väggfästen på främre och bakre vägg på F13 medan W33 har fästen på främre väggen och en stång mellan golv och tak i andra ände av båren. Det fjärde fästet var monterat i sidoväggen. (Det verkar vara samma infästning för bägge bårarna på W33)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Stellan »

Där ser man hur fel jag hade. Klaustrofobiskt med två bårar ovanpå varandra..
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av magnusf »

Stellan skrev:Där ser man hur fel jag hade. Klaustrofobiskt med två bårar ovanpå varandra..
Ett solklart fall av "lagd patient ligger". Man kommer inte loss från den våningssängen utan hjälp ☺. Och nej Gabriel, inte heller detta inlägg ger någon hjälp om inredningen i en ambulans-Beech...

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Stellan »

magnusf skrev:
Stellan skrev:Där ser man hur fel jag hade. Klaustrofobiskt med två bårar ovanpå varandra..
Ett solklart fall av "lagd patient ligger". Man kommer inte loss från den våningssängen utan hjälp ☺. Och nej Gabriel, inte heller detta inlägg ger någon hjälp om inredningen i en ambulans-Beech...

Hälsningar Magnus
Haha, låter som TV4:s nya underhållningsprogram, en crossover av Akuten och Jeopardy.
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Tack Björn för skisserna på Junkrarna, det slog mig att det måste varit svårt att få både in och ut bårarna i dessa plan...

Stellan, jag har sett bilder ur C-47:or med fyra bårar över varandra, det är nog mer klaustrofobiskt för patienterna. :D

Via SFF:s forum hittade jag åtminstone en sida med bilder som gav allt möjligt annat matnyttigt till projektet: http://hem.bredband.net/Beech18R/galleri.htm
I bild nr. 16 på sidan skymtar åtminstone insidan. Dock kan jag inte uppfatta en möjlig övre bår (vilket man borde se framför fönstret). Det kan kanske ändå vara så att bårarna inte var lastade när bilden togs.

Jag tror ändå att jag kör på den layout jag tänkt mig. Efter vad björn sagt känns det inte helt osannolikt, och dessutom verkar det lite otroligt att man använde ett så pass "stort" flygplan för att endast transportera en skadad.

/Gabriel
Skriv svar