Inredning i Tp 4

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av bergwall »

@Stellan Källan till att flottörerna i AMLs O-47 är rätt står nog jag för. Flottörerna som skulle vara monterade på O-47 var 56-7850. Att de även satt på Tp 4 är motstridigt mot vad Mats säger, men jag kan tänka mig att Mats har rätt. Vill minnas jag gick på de standardflottörer som var monterade på Beech 18S alt C-45 och inte någon speciell skrivelse angående Tp 4, frågan är hur stor skillnad det är på de två, men det går kanske att ta reda på.

Jag är fortfarande lite nyfiken på om flottörindividerna som satt på Tp 4 flyttades till Tp 45 (som också havererade). Kuriosa är att de (söderkapade!!!?) flottörer som var "påträdda" Tp 78 Norseman i FVM utställning (för tillfället magasinerad) var gamla S 12-flottörer (enl metallskylt på flottören). Visserligen EDO och inte de gamla tyska som det tydligen var problem med.
Senast redigerad av bergwall den 23 jan 2017, 20:36, redigerad totalt 2 gång.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Björn B »

56-7850 L 26' 2"
55-7170 L 24' 8"
Detta enligt en EDO publikation. Samma sida säger att bägge typerna användes på Beech 18. Jag har frågat lite och fått svaret att det var 55-7170 som satt på Tp 4 men jag tycker att det ser ut som dom längre flottörerna på bilder men det är svårt att se i dom vinklarna.
7170 är ganska symmetrisk i längd framför och bakom "hacket i botten medan främre delen är längre på 7850.
Undrear om Matchbox Norseman flottörer är rätt till en Tp 4?
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Gabriel »

Nu är bygget igång: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=8859

Hur jag kommit fram till denna inredning har jag redan beskrivit. Ifall det är helt korrekt vet jag som sagt inte då källorna är tvetydiga.

/Gabriel
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Mats Averkvist »

Björn B skrev:56-7850 L 26' 2"
Undrar om Matchbox Norseman flottörer är rätt till en Tp 4?
De är inte ens riktiga till en Norseman! Liknar mer EDO YD-6470.
Det är bättre att använda Hobbycrafts DHC-3-flottörer.
Bask
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jul 2022, 14:23

Re: Inredning i Tp 4

Inlägg av Bask »

Dags att väcka en zombietråd!

Nån som vet hur apparatboxarna på väggen bakom förarstolarna ser ut? De syns på ritningen uppifrån. Googles en miljard cockpitbilder är 99.999% framåt.
Skriv svar