Målning av surplus efter kriget?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Stellan »

Fanns det någon rim och reson i hur pansar och övriga fordon som köptes in efter kriget målades? Behöll man originalfärgen (eller målades i svensk grön) om de var lastfordon/bakre linje-fordon och målades tretonscamou om de antogs föra strid? Eller kladdade man på svart/brun/grön på allt som köptes in?
Stellan Schroeder Englund
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av F Porsche »

Svårt ämne, stamanställda målare på resp regemente som hade sin stil vilket syntes särskilt när fordon hamnade bredvid varandra.
Få och dåliga bilder gör bevisläget komplicerat men Styrentribunalen är väl inte känd för att fria om inte skylt anger koder som 1946 WhatIf etc.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Johan i Hok »

Ett inte helt okomplicerat ämne som väl också beror på tidpunkten. En del försöksfordon gick nog mer eller mindre direkt ut på förband i originalmålning. Vid A6 gjorde man 1946(?) ett försök med alternativ gruppering av divisionen. Då ingick i bland annat denna knappt ommålade GMC som provbil:
Bild
Det skall också enligt muntlig uppgift ha rullat någon/några GMC-bilar den första tiden som inte alls var ommålade. Vi har ju också min lilla fadäs med stjärna på motorhuven på en Willysjeep :oops:
Nu är ju inte Klöcknern något surplusfordon, men det kan vara värt att nämna att Miliseums Klöckner sannolikt aldrig var camouflagemålad. Vid renoveringen verkade det som om den varit fältgrå hela tiden. Detta kan nog gälla en del av de svart/vita bilder på enfärgade svenska militärfordon tagna på 40-talet
Den svenska helgröna målningen kom till i mitten av 50-talet om jag minns rätt. Min Dodge har spår av följande färglager underifrån räknat: Ljusblå primer(?),olivgrön, flerfärgat camouflage samt en till ljusgrå blekt grön.


Johan i Hok
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Stellan »

Så då kanske man kan utgå från att om originalet var i OD så behöll man den gröna färgen även i svensk tjänst även om det handlade om stridsfordon som pansarbil eller stridsvagn?

Köpte vi någonsin in fordon för beväpnad tjänst i stridslinjen eller var det bara transportfordon och liknande? Kommer inte på något på rak arm, däremot så fick vi ju in en hel del annat som användes till försök som Sherman och Comet mfl.
Stellan Schroeder Englund
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Johan i Hok »

Nej så skulle jag nog inte uttrycka det. De flesta fordon som kom ut på förband var nog genomgångna och ommålade i svenskt camouflage vid någon av tygverkstäderna. Riktigt tidiga bilar däremot fick nog gå första tiden med mer eller mindre originalmålning (ex vis GMC:n ovan och de första Jeeparna).
Hur det såg ut i mobförråden vet jag däremot inte. Ommålningen från svenskt camouflage till svenskt grönt lär ha dragit ut på tiden, och det skall ha förekommit pjäsdragare (GMC) på A6 i gamla svenska camouflaget framför ommålade gröna pjäser vid repövningar.

Johan i Hok
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Stellan »

Aha...har kollat igenom Ointres.se och ser bla Lvkv fm/43 som levererades till förband först 1947, dessa är i tretonscamout med stora vita tornsiffor och flaggan...så det är väl fullt möjligt då att man målade upp eventuellt surplusinköp så snart som möjligt.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Öken-Erik »

Jag håller med om det mesta som skrivits här.
Här är lite input från mej, inte bara om surplusfordonen utan även om annan målning.

Den stora frågan är om man behöll den ursprungliga färgen i botten? Dvs grått på dom tyska fordonen o pjäserna vi köpte runt 1940 samt OD på surplusmaterialen. Jag är benägen att tro att den ofta behölls. Vad gäller den tyska gråa färgen så var ju vår äldre materiel grå och den behölls ofta med dom nya färgerna. Jag har svårt att tro att man la ner jobb (och pengar, färg kostar pengar) på att först täcka alla tusentals US surplusfordon i grönt för att sedan måla kamouflage på dom, jag tror man behöll OD som bottenfärg. Jämför gärna med England som så ofta det gick behöll OD på Lend-Lease materialet.

Detta hypotes ger oss isf en hel del färger att leka med:

Tidiga fordon: grått

Kamouflage på detta ger : grått, brunt, sand, svart, grönt (jag tror det varierade hur många färger man använde, foton tyder på det iaf)

Kamouflage på surplusfordon: OD, grönt, brunt, sand, svart (även här tror jag stora variationer fanns).

Det kan vara svårt att på bilder sära på sand o brunt fö, men det finns en skrift om målning där bägge nämns så visst fanns dom båda två.

Jag har fö nyligen sett ett fantastiskt färgfoto på fyra lynxar under kriget. Dessa är från samma förband men kamouflagmönstret varierar otroligt mycket. Detta visar i mina ögon iaf hur lokalt saker o ting sköttes. Jag är tämligen övertygad om att det trots att det fanns skrivna instruktioner, målades friskt efter egna tankar, ideer o tillgångar ute på förbanden!

Det finns massor av forskning att göra på detta område, all information är välkommen o viktig.

Öken-Erik

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Stellan »

Tack för inlägget, Erik. Det är väl bilden i denna tråd du menar http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=8465
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Öken-Erik »

Helt korrekt, hade faktiskt lyckats glömma att jag såg det här först! :-o
Helt makalöst foto.

Öken-Erik

CU@C4
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av F Porsche »

Öken-Erik skrev:Helt korrekt, hade faktiskt lyckats glömma att jag såg det här först! :-o
Helt makalöst foto.

Öken-Erik

CU@C4
Exakt, troligen målade av stamanställda målare på regementen.
Skriv svar