Målning av surplus efter kriget?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av F Porsche »

Stellan skrev:Tack för inlägget, Erik. Det är väl bilden i denna tråd du menar http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=8465
Otroligt !
Pansar hemma hos på min gata i stan!
Medborgarplatsen har aldrig varit trevligare.
M29C3284
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2013, 17:06
Namn: Alexander Thörn

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av M29C3284 »

Slänger mitt strå till stacken med några bilder på Bv m/48. På färgbilderna kan man se att den gröna färgen på den kamouflagemålade är OD, medans den helgröna är svensk 325.

Bild

Bild

Bild


Alexander
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Öken-Erik »

Hm... det här med gamla foton är svårt. Min tolkning är nog att den brunaktiga färgen på första färgfotot är OD. Likaså skulle jag nog vilja säga att det är OD även på det andra färgfotot. OD är som sagt ingen grön färg, det är en blandning av gult och svart vilket ger en brunaktig färg.

Här är en intressant artikel av Steve Zaloga om just OD:

http://www.militarymodelling.com/news/a ... drab/4536/

Öken-Erik

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Stellan »

Fantastiskt med färgbilder på Weasel! Min spontana reaktion på den översta lunchbilden var att "wow, olivedrab, grön, svart" men det kanske ska vara brun istället för det som jag uppfattar som olivedrab, "normalfärgerna alltså?

Nu ser jag att ÖE hann före med ungefär samma tanke...

Ser ut som den ljusare gröna är lite suddigt pålagd över det brunare, vilket kanske alltså betyder att det är original-OD som vi ser som brunt i detta fall.
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Öken-Erik »

Så tänker jag.
Om min teori håller så ser vi alltså på det tredje fotot ett fordon som är i original OD, dvs inte ommålad.
Vid kamouflagemålning får man då resultatet som på andra fotot.


Öken-Erik

CU@C4
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av Fredrik_B »

Kanske ska flytta båda dessa trådar till referensforumet? Det har ju nämnts mycket bra saker, och fina bilder.

/Fredrik b
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
M29C3284
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 feb 2013, 17:06
Namn: Alexander Thörn

Re: Målning av surplus efter kriget?

Inlägg av M29C3284 »

Jag kan med 100% säkerhet säga att den gröna färgen på vagnen i bild tre är 325 och inte OD för bilden är tagen på i början på 60 talet. Här är en bild på samma vagn i kamouflage någon gång på 50 talet.

Bild

Jag tror inte den bruna är OD för jag har gjort en del prover och kommit fram till att färgåtergivning på "lunchbilden" stämmer ganska bra.
Här är en "lunchbild" till, jämför "matlådans" gröna färg med den gröna på vagnen.
Bild

Här är också en bild på min provplåt som jag lackat med OD (Lusterless OD Shade no. 8 från TM9 Ordenance products http://www.tm9ordnance.com/) och egenblandad brun och svart. Bilden är tagen ute, men inte i direkt solljus.
Bild


Alexander
Skriv svar