Humbrol...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Humbrol...

Inlägg av Andre B. »

Humbrol's färger de senaste åren verkar vara en ständig källa till bekymmer. De senaste burkarna jag köpt har gjort att jag närmast vägrar köpa några fler. Deras 155 torkade aldrig trots hur många tester jag gjorde eller hur mycker jag rörde runt i burken. Och det som fanns i burken märkt 226 var närmast 105. Hur svårt kan det vara?

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Humbrol...

Inlägg av Mats Averkvist »

Är du säker på att det är en "ny" burk?
Det finns fortfarande enorma mängder med Kina-burkar i omlopp...
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol...

Inlägg av Andre B. »

Är ju lite problemet att man inte kan se om det är någon "ny" burk. Det står made in the UK på 226:an men hur kan man lita på det?
På 155 står det inte tillvekrningsland. Det finns inte direkt någon datumstämpel...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Humbrol...

Inlägg av Stefan S »

Förekommer tydligen kinaburkar som märkts om till made in UK. Nån skribent på nått svenskt forum såg ju hur en säljare märkte om burkar i en svensk butik.......

Stefan
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Humbrol...

Inlägg av BGB »

Hej,

Jag har hört samma sak på med nya etiketter på gamla kinaburkar ,Dom nya har krympplast över etiketten.
Boris
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Humbrol...

Inlägg av Andre B. »

De jag köpt senast lär nog vara gjorda i England. Butiken började sälja Revell och Airfix modeller samt Humbrol's och Revell's färger först för ett par år sedan. Men jag står i valet nu att köpa Revell istället då jag känner att Humbrol är närmast omöjliga att måla med idag...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar