S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

PCMs Spitfire + Grey matter Figures canopy avhämtade och ligger nu i arkivhyllan, ser fram emot att börja karva plasten.
/Robert Lundin
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej igen!
För att återknyta till S 31-or med det nya landskapsvapnet så fann jag lite information på Krigsarkivet. Dessvärre hann jag inte plöja i närheten av så mycket material jag hade önskat.

Jag hann i princip bara öppna bibban med haverier från 1954 och dessa bilder tog jag i en hast så jag missade dessvärre bilder på själva rapporterna.

Först en bild på vad jag tror är 31038 som havereade 18 mars 1954 (dock misstänkt lite snö? jag ska undersöka saken lite grundligare nästa gång). (man ser en 8 på den andra gryniga bilden, i övrigt ger den ingen information)
Bild

Några bilder på en halsbrytande färd med 31042.

Bild

Bild

Bild
Det svåra är att utröna vilket spinnerkulör varje flygplan har (eftersom det sällan framgår i haverirapporterna), kan vara röd eller blå.

Bild

Bild

Som ni säkert redan lagt märke till så har de här S 31-orna med senare modell av landskapsvapen även metallrena (silvermålade?!) vingframkanter.

Hoppas inte bildern är för stora, det är mest för att dela med mig av detaljerna.

Korsning morsning
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Intressanta bilder - inte minst den första. Det där med de omålade vingframkanterna var något som åtminstone jag aldrig sett förut! Och på flera av bilderna ser man också hur blanka de faktiskt var.

Och nog ser fensiffran ut att vara i samma färg som kronmärkets ring och kronor... :) (Nej, jag lovar, vi skippar den debatten här! :) )

En annan fråga som däremot vore intressant att få svar på är vilken färg landställ, luckor och hjulbrunnarna hade. Har sett både blåmålade och gröna. Någon som vet hur det såg ut här, var det olika på olika individer eller olika under olika tidsepoker?
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej,
Några svar har jag inte men jag kan nog öka frustrationen lite!

Här är några bilder på ett haveri med 31019.
Bild
Bild
Bild

Bild
Notera ingen vit linje på spinnern, jag kan inte heller se någon "skruvlåstext" mellan bladen på spinnern, inte heller sörmlandsvapen, men de kan vara lite svåra att upptäcka ibland. Flygföraren var från tredje div vilket också verkar stämma med den ljusa kulören på spinnern.

Bild
Beklagar blänket, men buntarna är rätt tjocka och svåra att bläddra i.

Det där med färg på luckor och landställ är intressant. En tanke jag hade var att de målade flygplanen då de stod på domkrafter med ställen infälda, och ställ och luckor var målade sedan tidigare (gröna?).

Siffrorna borde vid det här laget vara gula, om vita är aktuellt skulle det i så fall vara runt 1949-50. Instruktionen tidigare i den här tråden är förresten fel beträffande det här på Wängströms flygplan som han flög tur/retur Sovjet med, siffrorna ser med stor sannolikhet ut att vara gula på den flygmaskinen.

Hälsningar
Robert
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

Bump. :ugeek: Jag undrar om dekalerna i 1/32 kommer att finnas till 08-Open?

Hälsar
Robert
/Robert Lundin
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej,
Snabbt svar. Jo det är tanken. Jag har ritat färdigt arket och två mindre delar är redan tryckta men det brukar bli lite förseningar i tryckeriet så jag lovar inte någonting.
Hälsningar
Robert
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av bergwall »

Hej,
Ganska försenat, men nu finns dekalerna till 1/32 S 31 Spitfire i alla fall.
Bild
Bild
Bilden på dekalarket är en dataprodukt, något har hänt med den sista vita 9:an.
Bild

Kika in på rbdstudio.se om det känns intressant.
215 kr

Det finns även S 31 1/48 (ingen 1/72 än så länge, men det kommer) och J 28B Vampire 1/72.

Hälsningar
Robert
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av Björn Fransson »

Lita på att 48-arket är intressant! Urtjusigt!
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av robertlundin »

1/32 arket, nu är det köpt! ;-)
/Robert Lundin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: S31 PR Mk XIX Spitfire i skala 1/32

Inlägg av magnusf »

72 72 72? Just to rub it in...

/Magnus
Skriv svar