Alclad 2 bäst före datum?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Alclad 2 bäst före datum?

Inlägg av Lars Ekström »

En del av mina Alcad 2 nyanser uppför sig lite konstigt. Eftersom jag bygger lite sporadiskt så kan det gå lite tid mellan gångerna jag använder flaskorna och jag har nu problem med att pigmentet inte är helt löst, trots väl omrörning. Detta yttrar sig som en lite kornig ytfinish.
Alcad har tydligen en "shelf life" på 4-5 år och det är möjligt att mina flaskor är så gamla, tiden går så fort!!
Har tillgång till ultraljudstvätt och har prövat lite försiktigt att skaka liv i flaskorna utan större succé. Denna metod brukar få igång de flest gamla färger.
Har ni råkat ut för liknande problem med Alcad?
Trevligt system i övrigt trots lukten.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Alclad 2 bäst före datum?

Inlägg av Mikael dBW »

Jag har Alclad krom och en aluminiumvariant och båda är äldre än 5 år. Hittills har jag inte märkt av några problem med ytfinishen.

/Mikael
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Alclad 2 bäst före datum?

Inlägg av olindau »

Min erfarenhet är att en öppnad Alclad håller ca 1.5 - 2 år. Sen blir den grovkorning.
Oöppnade flaskor kan lagras betydligt längre, men ju mer luft i flaskan desto fortare klumpar den ihop sig.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Alclad 2 bäst före datum?

Inlägg av Björn H »

Hej Lars,

jag har exakt samma erfarenhet som du att att pigmenterna inte löser sig längre. Man kan dock ganska snabbt avgöra om färgen blivit för gammal genom att skaka flaskan riktigt rejält och att därefter studera innehållet genom dagsljuset när flaskan är upp-och ner samtidigt som kollar om pigmenten blivit korniga utefter flaskans väggar.
Även om färgen blivit kornig så kan man dock i regel använda färgen.
Vilken storlek på nålen brukar ni använda? Jag föredrar en grövre nål.

//Björn H
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Alclad 2 bäst före datum?

Inlägg av Lars Ekström »

De som är mer solida brukar gå att använda, men de transparenta är känsligare.
Kollar som du genom att titta på flaskan i den del som inte är färglösning utan skiktet i flaskhalsen som bildas efter omskakning. Man ser tydligt att lösningsmedel och pigment är separerade.
Använder Badger 200 med medium storlek på nål (troligen 0,4) och tryck lägre än 1 bar (0,7-0,8).
Tycker mig se samma tendens i deras blanka svarta baslack.
Skriv svar