IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av SvenYoung »

Jag saknar ord att beskriva denna fantastiska helg. Underbar gemenskap, skojigt med mycket, mycket skratt. Det kändes verkligen vemodigt att åka iväg idag kl 14:00 för att hinna med planet hem till Skåne.

Tack alla vänner för den fina gemenskapen.
Tack alla er som arrangerade en fantastisk helg.
Och tack till Stefan för den stora förmånen att besöka Arsenalen och uppleva den som många andra pansarintresserade kan bara drömma om.

Vill vi göra om det? Absolut!! Kan vi komma igen nästa helg! :-) :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Joakim Hultman »

Instämmer.
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av MiniStuff »

Kan inte annat än instämma med alla varma inlägg om helgen! Jag satt de 30 milen hem med ett stort smil på läpparna och ett ännu större i själen! :D

Det var en helt fantastisk känsla att få komma riktigt nära maskiner man drömmer om och skulle absolut inte ha något emot att få göra det igen. Nu när man vet lite mer också om vad som finns att beskåda så kan man göra det kanske ännu bättre nästa gång.

Och tack alla föredragshållare, helt ovärderligt att få ta del av andras tankar och erfarenheter kring olika delar av hobbyn.

Stort tack till Ulf, Stellan och Stefan för att ni fick ihop det!

Markus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev: Om det blir en ny träff på Arsenalen eller någon annan stans beror på IPMS Sveriges medlemmar. Det finns pengar och det finns intresserade modellbyggare. Kom med förslag på evenemang någon annan stans så ser vi alla till att genomföra det.
Kunde inte sagt det bättre själv.

Denna helg skapade mängder av viktiga nya möten byggare emellan, och mellan byggare och muséets personal och ledning.
Människor som tidigare hälsat på varandra på några tävlingar har lärt känna varandra och blivit vänner.
Vi har lärt oss massor av varandra om sprutmålning, figurskulptering, dioramabygge,resingjutning och om Sveriges historia.
Vi har klängt i och på stridsvagnar som de flesta av oss tidigare bara sett på bild.

Det finns många intressanta platser i Sverige att hålla bygghelg på.
Vi har bland våra medlemmar många skickliga modellbyggare som gärna sprider sitt kunnande genom att hålla föredrag.
Pengar finns och nu har vi dessutom gjort viktiga erfarenheter och skapat en mall för hur man kan ordna denna typ av evenemang.
Med en relativt ringa arbetsinsats kan man ordna en mycket givande modellbyggarhelg.
Det är upp till oss som medlemmar att gå vidare med denna erfarenhet, skapa fler liknande evenemang och se till att de blir tillgängliga för så många medlemmar som möjligt genom att ordna dem på fler platser i Sverige.

Ulf Lundberg
Ordförande i IPMS-Sverige
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Björn Eriksson »

Sitter här framför datorn och kan knappt hålla ögonen öppna, är helt utpumpad efter en helt fantastisk helg på Arsenalen.

Det här är var ett otroligt bra koncept för att kunna umgås och träffa modellbyggare från hela vårt avlånga land, många skattsalvor och glada miner har avlossats denna helg, ser redan fram emot nästa års sammankomst i samma anda.

En av flera höjdpunkter var "klättra, klämma och fotografera" orgien efter museéts stänging igår, och denna förmiddag i museéts fordons förråd, mycket intressant och givande, skitkul helt enkelt.

Så ett mycket stort tack till Stellan, Uffe och Stefan för denna fantastiska upplevelsehelg!!!!

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av molgam »

Hej,

kan inte annat än hålla med. Riktigt bra initiativ, bra genomförande och för att citera Erik, 9 år, som deltog på söndagen med mig. "Det var synd att jag inte fick provsitta en Sturmgeschuts. Men STUGgen var kul också. " :-)

Konstaterar glatt att han lärde sig en hel del om stridsvagnar under helgen trots denna lilla missuppfattning.

Stort tack!

Om någon av er vill ha min presentation kring Dioramakomposition eller bara DDT (Dahlbergs Diorama Tips) lappen elektroniskt så maila mig på jonasdahlberg57-at-hotmail.com.

Jonas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av magnusf »

En otroligt kul helg trots att jag inte var med riktigt hela tiden i någon ände. För att (för ovanlighetens skull) visa lite takt och ton så byggde även jag pansar. Lärorikt och, som vanligt, f-n vad mycket bitar :-)

Hälsningar

Magnus
Marko
Inlägg: 63
Blev medlem: 05 dec 2011, 15:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Marko »

Bilder finns nu på hemsidan från Arsenalen 2012 – Eufori för pansarnördar! :twisted:

Bild
Panzernörd, en man som är lycklig! :D

Alla bilder hittar ni nedan:
http://www.ipmsstockholm.se/home/arsena ... sarnordar/
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Andreas Grewin »

Wooohooo pansarvagnar!!!!

Man är fortfarande helt lyrisk efter denna helg. Helt magiskt att få se, klämma och provsitta så många vagnar som vi fick. Något jag aldrig hade ens kunnat drömma om. Jag misstänker att vi betedde oss ungefär som tonåringar som fick träffa sina största idoler :lol:

Bra också att Sven "Tank Destroyer" Young kunde hålla sina fingrar i styr och inte förstöra något. :mrgreen:

En stor applåd till Stefan, Ulf och Stellan!!!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IPMS-Sverige bygghelg på Arsenalen den 5-6 maj.

Inlägg av Stellan »

Tack själv ni alla som postat om helgen som gick!
@ Andreas: Ni betedde er som ett gäng modellbyggare som mer eller mindre fritt fick klämma på era favoriter på ett militärfordonhistoriskt museum :) Om Sven förstörde något vet jag inte men din förlorade namntag ligger säkert i någon Sherman och löses upp i en oljepöl.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar