Tamiya X-22 Clear

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Lars Ekström »

När jag letade efter tips om hur mycket man bör späda Tamiya X-22 Clear så fann jag lite intressant information.
En del påstår att det inte är en direkt klarlack utan något som skall adderas till de matta färgerna för att ändra glanstalet, andra anser att den fungerar utmärkt som klarlack. Att det har varit lite diskussioner kring kring XF-21 flat base kan jag förstå men inte kring X-22.
Min erfarenhet är att X-22 är lite mjuk och det tar lite tid för den att torka.
Har ni några kommentarer till detta?
Vad använder ni för spädning 50/50 ?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har målat ganska mycket med Tamiya färger och använder X-22 som klarlack och för att ändra glanstalet.
Jag brukar också droppa i några droppar av X-22 i all Tamiya färg, tycker att den flyter ut bättre då.
Använder Tamiya original thinner (den med gul kork) och Mr color 400, båda fungerar lika bra.
Späder ungefär 50/50.

Anders E
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Göran »

Lars Ekström skrev: Min erfarenhet är att X-22 är lite mjuk och det tar lite tid för den att torka.
Har ni några kommentarer till detta?
Vad använder ni för spädning 50/50 ?
Jag brukade späda 50/50, antingen med Tamiyas egen thinner, X20A, eller med isopropylalkohol. Det jag tyckte var en fördel med Tamiyas klarlack var att den blev "stenhård" efter "normal" torktid och att man kunde polera fram en spegelblank yta med MicroMesh-dukar. Tyvärr hade klarlacken den egenheten "frosta" till, i brist på bättre ord. Exempelvis om jag klarlackade en vinge på en F-4 med ca 1.5 bar tryck i sprutan och med ett avstånd på 5 - 6 cm, så studsade partiklarna och satte sig på flygkroppen, som en stenhård "rimfrostig kant" som var förbannat jobbig att få bort. Jag kör numera med Alclads Klear Kote Gloss ovanpå Gunze akryl. Jag hoppas dock att mitt svar kanske bidra med en lösning så att du får ordning på klarlackandet.

Mvh
Göran
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av MartinN »

Ni som kör med gulkorksförtunning eller motsvarande – är det mycket slabbigare än med X-20?

/M
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag blandar färgen och förtunningen direkt i airbrushens kopp. Förtunningen droppar jag i med
en pipett i koppen så jag är kanske inte rätt person att svara på det.
Om den var slabbigare skulle jag nog inte märka det.

Anders E
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av MartinN »

Nja, jag tänkte mest på rengöring av sprutan efteråt. Är den mycket mer omfattande, illaluktande och tidskrävande jämfört med den jämförelsevis enkla rengöring som kan räcka med alkohol/vatten-färger. Jag jämför då med när jag gjorde några tappra försök att spruta Humbrol för många år sedan och det var jobbigt med lösningsmedlen för rengöring.

/M
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Anders.Edblad »

OK då förstår jag!
Jag har också sprutat med Humbrol och det var mycket slabbigare att hålla på med.
Jag rengör sprutan med T-röd när jag använt Tamiya så det är ingen skillnad jämfört med när jag
använder alkohol/vatten färger.

Anders E
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av MartinN »

Tack Anders, då skall jag också testa gulkorks-lacquerthinner. Jag har inte läst om någon som ogillat den men blev lite fundersam när jag läste på TamiyaUSA:s sida (citerad nedan) att det var jobbigare att göra rent sprutan efteråt. Och ursäkta den åtminstone delvisa trådkapningen Lars.

"Tamiya acrylic bottle paints are excellent for airbrushing plastic model kits whether you're building a model tank, airplane or car. When you begin using Tamiya bottled acrylic paints, we recommend thinning the paint for the best possible airbrush experience. Airbrushing Tamiya acrylic paint directly and un-thinned from the bottle is usually too thick for most applications. It's suggested to use the two thinner options available from Tamiya's finishing supply product line-up.

The first choice is the X-20A Thinner and the second is the Tamiya Lacquer Thinner. Tamiya X-20A is the easiest to work with as clean-up is simple and less messy for modelers who are new to airbrushing. The paint will dry slower using X-20A which will give modelers more time to work with the paint.

For advanced modelers Tamiya Lacquer Thinner will yield two main benefits, but at the expense of a messier clean-up. Tamiya paint thinned with Tamiya Lacquer Thinner will result in the paint drying much faster and the paint will have a harder shell. For modelers who sand their work, a harder finish is preferable. A softer shell is easier to over-sand and it's easier to go too deep into the paint."

/M
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av Lars Ekström »

Det är enbart trevligt om en fråga väcker diskussion eller genererar följdfrågor. Alltid lär man sig något. Har inte tid numera att lära sig den hårda vägen genom egna erfarenheter(klantigheter).
Det verkar som om jag har gjort rätt i alla fall med spädning.
Fortsätter använda X-22 som topplack.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiya X-22 Clear

Inlägg av magnusf »

Jag har tjuvläst här på ett hörn; jag ska testa med lackthinnern (har en sådan flaska stående sedan flera år men har inte provat den) och se om lacken blir hårdare/tåligare vilket alltid är mitt stora problem med klarlacker!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar