Egenskaper på wash beroende på bas

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Egenskaper på wash beroende på bas

Inlägg av Lars Ekström »

Jag är relativ nybörjare när det gäller "wash" på modeller och har några funderingar kring detta.
Jag har upplevt att det är stor skillnad när det gäller transparens/opacitet beroende på om man använder akryl/vattenbaserad eller oljebaserad wash.
Akryl/vattenbaserad är ju suveränt enkel att använda, men ger en lite död yta och är besvärlig med ytspänningen, dvs svårt att få den att flyta ut snyggt. Finns det några fabrikat av akryltyp som är mer lämpliga att använda än andra för wash?
Har läst om att Zippo tändarvätska skall fungera utmärkt att späda oljebaserad wash, Är inte det bensin?
Själv använder jag Humbrol förtunning att späda oljefärger med och det har fungerat ok.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Egenskaper på wash beroende på bas

Inlägg av Robert A »

Är lat och kör AK eller Mig ammos färdiga washer men ibland kör jag oljefärg som jag mixar med luktlös terpentin. Finns att köpa i konstnärsbutiker.
Fast man ska skilja på filter och wash.. många har svårt att skilja på dem.

Inte använt så mycket akrylwasher men köpt Vallejos för att testa. Fungerar bra men man måste vara betydligt snabbare än med oljefärg/enamel baserade varianter då de torkar fortare, men helt klart värda att testa om man vill ha akrylbaserat (innehåller säkerligen någon form av retarder och flow-aid som drygar ut torktiden och minskar ytspänningen). Annars är oljefärg och enamel ett säkert kort som man kan arbeta med i timmar tills man är nöjd.

Generellt ang ytan man applicerar på.
Hur resultatet blir av en wash eller filter beror även på ytan du lägger dem på. Har du en supermatt yta kommer mer eller mindre allt fastna och du får svårare att ta bort och jämna ut ytan. Vill du ha lite mer kontroll är det halvblank yta du ska lägga washen eller filter på, man kan få bort allt om man vill men kan även ta bort enklare där man inte vill att det ska fastna.

Kör endast högplank yta för sk pinwash där jag endast vill ha washen i panelskarvar (flyg), enkelt att tvätta bort men en trasa och man får bort allt på de ytor som inte är försänkta. Kör aldrig filter på högblank då som du skriver man fr problem med ytspänningen och det bildas droppar, ger fläckigt intryck.

Finns fler som har tips här men finns även bra tutorials på mig ammos youtube eller reklamblad. Han gör givetvis reklam för sina produkter men tekniken är stort sett densamma.

//Robert
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Egenskaper på wash beroende på bas

Inlägg av Lars Ekström »

Tack för tipsen Robert. Mycket matnyttigt.
Bygger flygplan i 48 och 72 skalan. Är inte så avancerad byggare men vill gärna få lite försiktig vädring på modellerna för att få lite liv i dem.
Är inte speciellt förtjust i "serietidningsvädring", kanske fräckt men passar inte mig, väldigt lätt att få för mycket av det goda!!
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Egenskaper på wash beroende på bas

Inlägg av Robert A »

Du kan även kika på de lerbaserade washerna som UMP och florymodels säljer, många som inte gillar avancerade vädring tycker om dem. Har ett par bekanta som gillar dem skarpt då det är luktfria och enkla att applicera.

Hur den fungerar med tutorial. UMP säljs hos bla Alfa Hobby medan Florys endast säljs via hans egna webshop.
https://www.youtube.com/watch?v=tliilYZuo6M
Skriv svar