Skyraider

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Håkan Eriksson
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 aug 2016, 20:41
Namn: Håkan Erilksson

Skyraider

Inlägg av Håkan Eriksson »

Har planer att bygga en Skyraider från Svensk Flygtjänst i skala 1/48. När jag packar upp ESCIs gamla modell så håller den inte dagens standard.
Är det någon som har använt Tamaiyas Skyraider och flyttat över ESCIs delar att få ihop en måldragare ?
Tacksam för tips.

Mvh Håkan Eriksson Mölndal
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Skyraider

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag gjorde den här konvertringen för några år sedan.
I korthet kan jag sammanfatta det med att plocka huven, ryggåsen, balkar och tankar från ESCI/Italeri.

*Såga ur botten i luftbromsschakten på skrovet, limma dit "locken" på luftbromsarna (jag bedömde det här som lättare än att försöka sätta in sektionen från ESCI-modellen). Flytta även instigningshandtaget som finns strax framför dörren
*Vakuumdra nya sidorutor (jag gjorde även om den i dörren då den är ganska kass i ESCIs modell).
* Rista nya paneler (dörr etc)
* Bygga fästringen till det bakre bubble-fönstret (det här var kanske det mest utmanande med bygget, jag tror jag gjorde mina i stål till slut då plast blir rätt vekt att hålla på med men alla har sina egna metoder).
* Slipa ner bulorna mellan avgasrörena.
* Bygga nya utsläpp mellan avgasrörena (gjorde jag med cola-burk och Milliputt)
* Såga upp ett hål mellan vingarna nästan rakt under cockpit och lägga igen med en plastskiva för att få inbuktningen.
* Rista upp luckan mellan målspelsannordningen ock bakre utrymmet för winschoperatören (man kan nog även lägga till en smal ram om man vill).
* Förlänga ryggåsen c:a 3 mm
* Bygga nytt utsläpp/ventil på bakre delen av ryggåsen.
* Jag vakuumdrog även nya landställskåpor men det gör man väl som man behagar (ESCIs kanske duger).
* Förlänga huven nedåt vilket även inkluderar flytt av den "klara delen" dvs flytta ramen, annars kommer huven "hänga i luften" mer eller mindre.
* Ta det cirkulära hålet för huvudställshjulen från ESCIs och ersätta luckorna i Tamiyas. Det bästa är kanske att göra egna, då dessa hål egentligen är för små, hjulen är för stora om man provpassar.
* Diverse lull-lull, winschspelsanordning, antenn, katapultkrokar på landställen (jag använde smala kopparrör som slipades ner till mitten och böjdes), huvmotor på vänster sida om stolen i cockpit.

Detta är såklart inget facit till enklast vägen men kanske kan ge några idéer, jag skulle tro du får upp några bilder på mitt bygge om du söker på "skyraider bergwall SFF" på nätet.
Håkan Eriksson
Inlägg: 14
Blev medlem: 05 aug 2016, 20:41
Namn: Håkan Erilksson

Re: Skyraider

Inlägg av Håkan Eriksson »

Stort tack för svaret,nu kan bygget starta.

Mvh Håkan
Skriv svar