Gulnade transparenta delar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Gulnade transparenta delar

Inlägg av Mats Averkvist »

Någon som har något tips på om det är möjligt att återställa transparenta vakuum-formade huvar som har gulnat?

Har redan prövat att köra i mikron som annars brukar fungera när det gäller gummi.

UV-ljus funkar ju med dekaler. Kan det vara något? Det är ju tyvärr inte så mycket sol den här årstiden...
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av olindau »

Vad jag har förstått av diskussionerna på nätet så är detta en irreversibel process i plasten.
Det enda att göra är att dra en ny huv, där du använt den gamla som "master".
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av Mats Averkvist »

Upp till bevis!

Jag har nu haft den gulnade huven upptejpad på det solrikaste fönstret och den har nu suttit där i 1,5 månad. OCH faktiskt, det hjälper. Den har klart blivit mycket mindre gulnad jämfört med referenshuven av samma fabrikat. Detta är helt tydligt vägen att gå!
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av Janne Nilsson »

Solariet nästa?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av jonaszett »

Uppstår inte problemet med gulnande huvar främst då Vac-huvarna förvaras i samma förpackning som resin-delar?
Z
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av Björn B »

Jag har en vackert brun huv som inte haft kontakt med resin.
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av Jan Gaude »

Jag har också huvar som blivit missfärgade och som endast legat tillsammans med vakuum-modeller.
Är det så att det är bara vakuumdragna huvar som drabbas av missfärgningar? Har inte sett någon gjuten huv som drabbats av det.
Senast redigerad av Jan Gaude den 20 jan 2017, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Gulnade transparenta delar

Inlägg av BGB »

Hej,

Låter bra det, har bara hört förut att det är kört när dom gulnar.

Boris
Skriv svar