Hur håller Ni reda på stashen??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan..

Har tappat kontrollen på min stash.. Tog tidigare foton på allt och hade ett excel-ark som överblick.. Vet att det finns program, onlinepryttlar som man kan mata in sin stash, men vilken av dessa är bäst?

Vill helst använda en snabb överblickbar databasliknande typ med bra överblick.. Inte för mycket lull ;)

Tips??

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Stellan »

Program? Men om man inte för in nytt eller ut sådant man byggt eller gjort sig av med så fungerar det väl ändå inte? Vad är det för fel på XCL? Garanterat lullfritt.

Dags att koppla stashen och hålla i ett separat utryme i källaren så att ingen gör sig illa tror jag...
Stellan Schroeder Englund
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Öken-Erik »

Man ser till at det är ordning o reda i hyllorna helt enkelt. Jag har mitt sorterat efter tillverkare/sort (fartyg, flyg, pansar).
Jag behöver inga datorsystem, jag har inte så mycket. :-)


Öken-Erik

CU@C4
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Lerxzt »

Jo, du har nog rätt Stellan.. Lite mer disciplin så ordnar det sig nog...
Dags för inventering och uppdatering av den gamla filen.. Såg nu att senaste sparningen var i februari 2015 :o

Och angående mitt källarförråd så är det fullt... Går knappt att öppna utan att lådor anfaller :D

@Erik - Jo, de större modellerna är fint ordnade, inga problem.. Det är småttiga figurer och diverse mindre saker som jag vill ha koll på ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Hokey »

Jag kör med två parallella system. En excel-fil, för att jag känner att jag har koll själv och full flexibilitet att fixa till det så det passar mig, dessutom Scalemates, som jag gillar bättre och bättre för varje dag. Hade jag inte startat med excelfilen för 90 år sen hade jag nog litat helt på Scalemates. Vilket alltså tveklöst är vad jag rekommenderar!

Annars får väl stashens storlek styra lite vad som är mest praktiskt. Hade jag 40 lådor att hålla reda på vore ju behoven annorlunda än med mina 400.

/H
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Plasticbattle »

No matter what system you use, it will only ever be as good as the info entered?
I use Excel myself.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av AndersR »

http://www.suisoft.co.uk/kitbase/index.htm

Demoversionen som är gratis kommer man långt med.

Scalemates skall absolut kollas in, synd att man inte verkar kunna offlinesynka till telefonen/plattan.

/Anders
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av Lerxzt »

Plasticbattle skrev:No matter what system you use, it will only ever be as good as the info entered?
I use Excel myself.
Håller med.. Skall se till att hålla allt uppdaterat i Excel :) Tack även för övriga tips! Kan vara värt att kolla in :D

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av SvenYoung »

Jag använde Excel förr, men har slarvat på senare tid.

Det svåraste är att hålla reda på alla konverteringar, ets-satser, hjul, band, uppdateringar och alla extraprylar man köper. Glömmer ofta vad jag har köpt haha.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Hur håller Ni reda på stashen??

Inlägg av BGB »

Hej,

Lite jobbig bit det där jag har alla ritningar för sig att sen leta fram grejorna får kallas hobby.
Boris
Skriv svar