Leviterande modeller

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Leviterande modeller

Inlägg av Pelle F »

Jag har funderat på och testat olika sorters levitationseffekter på flygetyg. Det är lite trist med flygplan som alltid prompt ska porträtteras med landställen utfällda, stående på mark. Framför allt har jag jobbat med en kul uppfinning som heter Levitron. Den består av en stor platt magnet som svävar ca 4-5 cm över en basplatta med elektromagneter som kompenserar för rörelser många gånger i sekunden. På denne kan man ställa saker, jag har testat allt från vattenglas till flygmodeller, som sålunda effektfullt svävar fritt i luften. Sedemera byggde jag in magneten inuti en modell. Jag frågade här för något år sedan, efter särskilda flygplan där undersidan var stor och platt (i 1/72) för att få plats med magneten. Försökte med en Horten Ho229, men den var för liten. Till slut scratchbyggde jag en Dassault/Saab Neuron och fick till ett lite kul resultat (däremot är själva modellen lite kladdig och klumpig). Det torde finnas fler varianter om man kommer upp i skala förstås. Vikten är inga stora problem, levitronerna klarar en del. Tyvärr är de kända för att ha en ganska dassig kvalitet, så de går sönder ganska fort och det är dyrare att reparera dem än att köpa ny. Min slutade funka just när Neuronen var färdig, så jag fick bara avnjuta den en kortare tid.

Här ett exempel på Levitron: https://www.youtube.com/watch?v=5zYqLwRMyLw

Jag har kollat upp andra varianter också, men inte fastnat för någon. Det är mycket försök att dölja metallstänger i rök, eller genomskinliga plaststänger som trots allt syns rätt väl. Naturligtvis klassikern att hänga upp i tunna trådar, vilket också tyvärr blir synligt. Inget av detta ser särskilt bra ut egentligen. En variant jag verkligen gillar är däremot en luftballongsmodell vars rep hänger ned på marken, och används för att hålla den i luften. Effektfullt och realistiskt. Funkar väl inte så bra för flygplan däremot:
http://www.hsgalleries.com/gallery04/balloonaf_1.htm

En annan variant jag såg på en konstutställning, var att fylla en glaskupa med genomskinlig resin, stoppa i det som ska sväva mitt i alltsammans, och ge en hel realistisk effekt av just svävande modell. Så länge det inte blir luftbubblor i resinen så ser det ut som om modellen faktiskt svävar fritt.

En ytterligare variant, ett undervattenslandskap med ett störtat flygplan omgivet av koraller, där dykarna i modellen svävade nästan fritt genom att en hand var fastsatt mot korall på ett elegant sätt. Det blev realistiskt utan större komplexitet.

Det vore kul att dribbla lite nyskapande möjligheter med er om intresse finnes. Kan tryckluft vara användbart? Eller speglar för att dölja upphängningar? Vatten eller oljor med densitet som håller en modell på plats i mediet?

/Pelle
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Lennart 12 »

Jag byggde som gåva till en kamrat för många år sedan en J-35 i skala 1/72 som flög över ett typiskt svensk landskap. Byggde en bondgård och en liten hage , samt gräsyta och en åker , med en gran och tall bevuxen större yta i höger kant av basplattan i skala (N) 1/160. Slutligen sprayade jag utspätt vitlim och sprinklat gips över det hela, så att det såg ut som en typisk norrländsk vinter. Monterade så modellen med en tunn plexistav alldeles ovanför grantopparna så att den såg ut att flyga rakt över gården , staven doldes av träden. Effekten var överraskande bra, och fotograferat så var det mycket övertygande.
Gillar dina tankar och ideer //Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Stellan »

Intressanta funderingar även om jag inte har något att bidra med i fråga. Vad kommer härnäst för oss modellbyggare, hur realistiskt kan man bygga och genomföra en miljö?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Lennart 12 »

Jonas Dahlberg är väl en av det som jag personligen anser vara en av det bästa i Sverige, även om hans modeller inte svävar . Men jag tycker han klarar av att få fram den där känslan av realism :) //Lennart
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Öken-Erik »

Jag vill minnas att jag såg ngt liknande på 08-OPEN för några år sedan. Har för mej att det var ett mindre flygplan (1/144) och att det var magneter involverade.

Öken-Erik

CU@C4
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Öken-Erik »

Det var Revell, dom hette (heter?) "Magic Flight".

Öken-Erik

http://modelarchives.free.fr/archives_P ... page7.html
Senast redigerad av Öken-Erik den 21 nov 2016, 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Stefan S »

Revell hade ju för ett antal år sedan en serie flygplan som svävade med hjälp av magneter

http://modelarchives.free.fr/archives_P ... page7.html

Bild

Stefan
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Leviterande modeller

Inlägg av jonaszett »

Om man kunde bygga in plattan i ett fyllt ”lastnät” under en helikopter kunde man kanske få till en realistisk scenBild
Z
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Leviterande modeller

Inlägg av Stellan »

Eller ett plan som släpper en torped i vattnet?
Stellan Schroeder Englund
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Leviterande modeller

Inlägg av AndersR »

jonaszett skrev:Om man kunde bygga in plattan i ett fyllt ”lastnät” under en helikopter kunde man kanske få till en realistisk scen
Z
En ytbärgare på räddningsuppdrag över öppet hav med de nödställda i en gummiflotte eller på en upp och nedvänd båt kan vara en annan ide.

/Anders
Skriv svar