Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Fenix »

Någon annan som har problem med Humbrols Metal Cote färger? De verkar inte riktigt vilja torka för mig speciellt 27004 och 27002? Även efter några månader så försvinner dessa färger om man håller på dom en längre tid.

Jag upptäckte det problemet när jag tänkte färdigställa min Revell Gripen (använde 27004 på motorutblåset).

27002 var till och med ännu längre tillbaks jag hade målat en A 32A Lansen (Heller 1/72) i början på året i slutet av året så fick jag fortfarande färg på mina händer efter jag hållit i modellen en stund. Vet inte om det spelar roll men jag hade penselmålat dessa färger.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Mats Averkvist »

Låter mycket konstigt.
Har du rört om riktigt ordentligt?
Vad använder du för ev. förtunning?
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Fenix »

Eftersom jag penselmålar färgerna så använder jag ingen förtunning alls. Vad gäller omrörning så använder jag en mjölkskummare från Ikea med bortplockad ytterring och jag kör den i färgburken minst 1 minut vilken är rekommenderat för de vanliga enamel färgerna.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av HenrikB »

Ett långskott här, men du är med på att färgerna ska "poleras" lite för att få fram den rätta glansen? T.ex. gunmetal direkt ur burken torkar mattsvart, men det polerar man bort med en tops eller hushållspapper eller nåt sånt. Man polerar inte hårt, men tillräckligt för att ta av det övre matta lagret. Det är samma sak med alla Metalcote, men gunmetal är det nog tydligast på. Dock ska man sluta innan den försvinner helt, för Metalcote ÄR lite "lössläppligare" än vanlig enamel.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av BGB »

Hej,

Humbrols färger är kassa mot vad dom var förut även om dom säger att dom använder det gamla "receptet" från förr dom skulle bli lika bra efter flytten från Kina,enda sättet att få dom någorlunda är att använda deras egen thinner,har provat med annat men tycker inte att det har funkat lika bra(det kanske var det dom glömde i receptet) ;) så jag spär alltid med den .jag penselmålar jag med.
Läste tidigare en diskussion om polerbara Humbrol att man ska köra dom på blank svart tex själv använder jag alltid dom matta som grund men det är ju jag det.
Mvh
Boris
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Mats Averkvist »

Jag brukar alltid ha i lite balsamterpentin i burken när jag har öppnat den första gången. Detta hjälper att lösa färgpigmenten som alltid tenderar att klumpa ihop sig.
Håll allt som heter white spirit, etanol, isopropanol och T-sprit långt borta från Humbrol-färgerna. Däremot kan man gärna tvätta penslarna med white spirit, penseltvätt eller lacknafta. Den sistnämnda kan vara ok som förtunning om den inte innehåller alkoholer.
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Fenix »

Som jag sa problemet är att 27002 och 27004 inte torkar den känns torr men när man har hållit ett tag på de ytor som är målade med 27002 och 27004 (t.ex när man sätter på dekaler eller fortsätter bygga modellen) så märks det att det inte är torrt och färgen sitter på fingrar istället för modellen och då kan det ha gott månader sen man målade de ytorna. Jag tror inte att grundmåla med blank/matt svart hjälper på just detta problem.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av BGB »

Hej,

Flera månader då är det nåt fel på burkarna du har fått tag i.
Mvh
Boris
Fenix
Inlägg: 892
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av Fenix »

Det måste vara en hel batch i sådana fall för jag har haft samma problem med flera olika burkar dock från samma butik
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Jag har problem med Humbrols Metal cote färger

Inlägg av BGB »

Inte helt omöjligt har du kollat så det inte är dom gamla kina burkarna med ny etikett som jag själv råkade på i början.
Boris
Skriv svar