Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
TinyWiking
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:11
Namn: Christian
Kontakt:

Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av TinyWiking »

Long story short, lyckades glöma att göra rent sprutan innan jag åkte bort och kom nu hem till en spruta som har intorkad Vallejo färg i sig ><. Riktigt klantigt men insidan fick en snygg blå färg :p.

Frågan jag nu ställer är: Vad borde jag använda för att rengöra den invändigt? Jag har testat med pipresnare och det funkar bra men det är fortfarande färgrester som jag skulle vilja lösa upp. Airbrush cleaner solution hade jag trott skulle funka men gjorde inte mycket på färgen, likaså varmt vatten (det är ju ändå akrylfärg!) gav inte önskat resulutat.

Så, gods of modeling, vad föreslår ni och var får jag tag på det?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av magnusf »

Det är definitivt värt att försöka med T-röd (med lite tur har du det redan hemma), häll i en skvätt och låt verka en stund, gnugga sedan med topz och piprensare (försiktigt!!). Jag använder sällan något starkare än det.

Hälsningar

Magnus
TinyWiking
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:11
Namn: Christian
Kontakt:

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av TinyWiking »

Toppen, tack!
Ska ge det ett försök och se hur det går! Använde Apotekets "mellan tänderna" rensare men jag refererar till dem som piprensare, borde vart mer specifik ;)!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av Stellan »

Jupp, håller med Magnus. T-röd i olika omgångar, gå varligt fram så funkar det.
Stellan Schroeder Englund
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av Björn H »

Hej,

har ni verkningen lyckats att göra ren sprutan med T-Röd efter Vallejo? För mig har det alltid slutat med att sprutan bara geggar i ihop!
mvh
/Björn H
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av magnusf »

Björn H skrev:Hej,

har ni verkningen lyckats att göra ren sprutan med T-Röd efter Vallejo? För mig har det alltid slutat med att sprutan bara geggar i ihop!
mvh
/Björn H
Jag brukar städa ur med vatten så gott det går först för att få bort det som inte sitter fast och sedan T-röd och tycker det funkar rätt bra.

Hälsningar

Magnus
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av Stefan S »

T-röd gör gegga av Tamiyafärg för mej men Biltemas koncentrerade spolarvätska fungerar utmärkt.

Stefan
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av Stellan »

Jodå, jag tycker att det gör gegga av stel akrylfärg och så får man sedan ta det i omgångar. Det löser sig, som man säger.
Stellan Schroeder Englund
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av F Porsche »

Känns som en seger för penslarna.

:-)
TinyWiking
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 okt 2016, 10:11
Namn: Christian
Kontakt:

Re: Bästa sättet att ta bort intorkad färg i en airbrush?

Inlägg av TinyWiking »

Jag gav mig i kast med det igår och det funkade bra, det tog dock flera omgångar. Så går det när färg får torka in ett par dygn ><. Det blev gegga av det men med lite svordomar, pipresnare och tops löste det sig väl!
Skriv svar