M-551 Sheridan

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

M-551 Sheridan

Inlägg av BGB »

Hejsan,

Är det nån byggare här som har Academys Sheridan och skulle ha lust att mäta lite på kanonröret åt mig
Vad jag behöver är längd tjocklek på röret plus förstärkningarna i fronten av den samma.
Försöker fixa Tamiyas gamla modell.

Mvh
Boris
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej Boris,

Om det fortfarande är av intresse kan jag leta fram den Academymodell jag har någonstans där hemma och mäta.

Jag räknar mig själv som flygplansbyggare men råkar gilla vissa pansarfordon också. Sheridan är en av dem och jag har därför köpt Academys modell, trots att jag läst att det finns en massa små fel på den. Jag tycker ändå den ser ut som en Sheridan.
Samma sak är det med Tamiyas modell, den är tydligen inte riktigt i skala 1/35. Eventuellt stämmer den bättre i formen än Academys modell, vilket i så fall är bra.

En djupdykning finns i denna länk, det är en recension av Academys modell (modellen total sågas!  ) men den innehåller många bra detaljbilder som du säkert kan ha glädje av.
http://www.vodnik.net/pages/Academy_She ... eridan.htm

Jag återkommer!
Med vänlig hälsning
Rickard
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av BGB »

Hej Rickard,

Ser att andra har plöjt nätet vad gäller Sheridan :) har kollat Vodniks(slakt) recension och om du har missat Prime Portal så finns lite bilder, har även Steve Zalogas sagobok lika trött som Tamyas modell ungefär, men som sagt ingen info om mått så om du skulle ha vänligheten att mäta Academys åt mig så är jag nöjd den fick dom till tror jag :D
Tornets form på Tamiya är bättre än Academy men själva vagnen är för stor dessutom är den nån pre prod maskin som inte fanns i Vietnam.
Trots alla fel enl Vodnik så ser Academys ut som Sheridan helt klart.

Mvh
Boris
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av SvenYoung »

Jag har en viss, dock oerhört begränsad, respekt för Vodniks kunskaper, framför allt för att han har en fruktansvärt tråkig attityd och sågar i princip allt han ser - speciellt modeller som han själv inte har varit tillfrågad att vara konsulterande expert på under dess framtagning. Det erkänner han rätt så öppet på bla Armorama.
Tex: Dragons Abrams modeller är toppmodeller, alla andra tillverkare's Abrams har oändligt långa listor med fel.

Jag är personligen så trött på de eviga sågningarna han utdelar på diverse forum han deltar i. Jag har nog faktiskt aldrig sett honom skriva nå't positivt om nå't nytt (eller gammalt) släpp (förutom de han själv varit inblandad i som sagt).

Nä, bygg och njut av hobbyn. Rätta till det man orkar, skippa det man inte mäktar med och framförallt ha kul. :-) Det finns så mycket negativitet i världen redan.

Boris, jag har tyvärr precis sålt min Academy Sheridan, annars hade jag gärna hjälpt till med måtten du behöver.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av Lerxzt »

Håller med Sven i detta... Har endast Tamiyas Sheridan och kommer bygga den gladeligen trots alla skavanker.. Tycker själv den ser ut som en Sheridan och det är för mig gott nog... Hoppas dock du får hjälp med måttet som efterfrågas ;)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av BGB »

Hej Sven och Micke,

Tackar för erbjudandet har redan fått hjälp av Rickard med måtten.

Ang Vodnik jag vet inget om personen och vet inte ens om han har rätt i det han säger men säger du att han är med och utvecklar modeller åt företag då ska man nog akta sig lite med hans recensioner på andra märken kan hålla med om att det finns en hel del sågare(i negativ mening med mun inte såg :D ) som kan förstöra glädjen med modellbygge sen kan dom vara fantastiskt bra när man är på det humöret och vill ändra allt på en modell och visst är det så att man kan hitta fel på allt om man bara letar och har det som hobby ,känner igen det där från en annan sajt där klagandet kan vara exceptionellt på allt nytt som kommer helst innan nån ens har sett plasten.

Sen tar jag gärna en äldre modell(i plast) och dolar lite själv, det kan vara riktigt trevligt utan att allt ska fixas problemet brukar vara när ska man ge sig.
Tack
MVH
Boris
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av SvenYoung »

Som sagt, jag har respekt för Vodnik's kunskaper om en del fordon, han kan ofta sin sak. Trist bara att han använder den här kunskapen på ett sån't negativt sätt i forumdiskussioner.

Länken som Rickard lade upp här ovan visar hur en konstruktiv approach istället skulle kunna se ut. Denna har ju Vodnik själv gjort (han har dessutom lagt upp fina och informativa artiklar på sin hemsida hur man rättar till diverse Bradley och Abrams modeller tex, så han kan ju om han vill). På senare tid har det dock vänt till bara sågningar.

Tacka vet jag Terry Ashley's recensioner (som tyvärr har avstannat ett tag eftersom han visst är sjuk) som är sakliga och opartiska, och dessutom visar i många fall hur man kan göra för att rätta till felen och problemen.

Vodnik är inte den enda som beter sig som han gör, finns en annan (behöver inte nämna några namn) som sågar varenda Tiger-modell som kommer ut (förutom vissa modeller han har agerat teknisk konsult på under framtagningen), och dessutom sågar CAD-bilder, box arts osv (precis som Vodnik gör). Många gånger är det så otroligt små skitsaker de tar upp som "major faults". Känns som om de bara vill visa att "de kan" mer än att vara hjälpsamma.

De är inte ensamma med den här attityden tyvärr, många likasinnade finns på diverse forum.

Oerhört synd och tråkigt, jag tycker det förstör hobbyn. Därför har jag försökt sluta läsa sån't här och håller mig till riktiga recensioner där folk faktiskt tar sig tid att verkligen titta på en modell (och - hör och häpna - tom BYGGA den! :o ).

Nåja, nu skall jag inte tjata mera! Boris, kul att du har fått det du behöver, lägg gärna upp bilder på ditt bygge när du kommer igång! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av BGB »

Tjata på Sven det gööör inget :) !

Håller fullständigt med dig vad gäller Terry Ashley som sagt synd att han har blivit sjuk jag har lite dålig koll på det här med modernt pansar hålls mest med tyskt WW II,men det där med sågningar blir lite tråkigt för att inte tala om vissa som får tex gratis tillbehör på vissa sajter och genast totalt dömer ut respektive delar på modellen har haft lite diskussioner med vissa som trashar modeller och naturligtvis pushar för att man ska byta ut allt(förstår att det är det dom får betalt för) och tom hittar på fel som inte finns.Det tråkiga är om folk inte förstår att det bara handlar om reklam och att man kanske inte befinner sig på en byggsajt med glada byggare . :D Vet på ett ungefär vem du menar vad gäller Tigerbygge, personligen har jag inte fått magsår än av att läsa sådana recensioner och brukar läsa och glömma.

Boris
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: M-551 Sheridan

Inlägg av Plasticbattle »

Have to agree with Sven here. At the end of the day it is a plastic scale model and this is a hobby.
The majority of the fixes and details these guys complain about, not even 1% are aware of them ... most of them are not even visible or noticeable in this scale. Its better to take this information with a "nip of salt" .. do not get hung up on them.
Fix what you feel yourself is necessary or adds interest. I believe its better to to put the extra energy into painting and weathering the model. All the etch, resin, metal and scratch work dissapears under a coat of paint and is lost forever. The things that give affect from about 1 meter is what should be taken into consideration. After that, its only a personal choice that dictates what is needed.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar