Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

Inlägg av Andre B. »

Fick med mig lite färg hem från AIM så att några byggen lagda i malpåse kunde nu dammas av lite. I lådorna ligger bland annat två Hawker Fury (en Airfix/PM och en Frog) samt en Tempest II (Matchbox vad annars? ;) ). Får säga att samtliga tre är rätt häftiga flymaskiner som ses rätt sällan även i modellvärlden.

Nackdelen när man bygger Tempest och Fury är bara den att de har rätt veka landningsställ i 1/72. Läste något om det i Brittmodeller vilket fick mig att kontrollera mina modeller. Och mycket riktigt så hade båda Fury modellerna havererade landningställ. Frågan är vad man skall göra nu? Är det värt att leta redan på två gamla Heller Tempest och plocka landningställen på eller är Kora's landningsställ till Tempest ett alternativ?

Även Airfix Mustanger har rätt veka landningställ direkt ur lådan. Skulle behöva ett par uppsättningar i metall där med. Men har inte hört någon i Sverige testa dem. Frågan är om det är idé att beställa från Hannant's?

Lite knepigt det där med färger idag annars. Köper gärna en sprayburk då och då eftersom det i vissa fall är rätt mycket enklare att använda sig av än en spruta. Och utan kompressor fungerar sprutan rätt dåligt. Dinomin i Borås tar hem och säljer Humbrol's sprayburkar som är billigare och innehåller närmast dubbelt så mycket färg om Tamiya's. Dessutom så vet man lite vad man får avseende nyans. Målade nu en hög modeller, spinner's med mera som legat och väntat ett tag i Hu 90 Sky. Det är lite märkligt att brittiska flottan gick tillbaka till sky/dark sea grey efter andra värdskriget med tanke på att RAF fortsatte med medium sea grey, ocean grey och dark green. Varför denna mängd olika gråa färger?

Nog var det enklare förr när man visste att en Spitfire och en Hurricane var målad i Hu 29 Dark Earth, Hu 30 Dark Green och Hu 90 "Sky". Sedan några år tillbaka måste man närmast vara professor/supernörd i färg och historia för att hålla reda på alla nyanser av grönt och grått som gäller. Vad gjorde att RAF i ena falet målade en vanlig Spitfire medium grey undertill och sedan målade fotoversionen av samma flygmaskin medium grey ovanpå? Inte ens Airfix verkar kunna hålla koll på vilka grå (64 eller 165 och 27, 106 eller... ?) och vilken grön (30 eller 163) man skall måla med idag.

Fast det tråkiga är att Humbrols enamelfärger på burk knappt går att måla med alls längre. De torkar inte, har för lite pigment eller för grovt pigment eller är fulla med damm (sneglar mot min Heller Hurrican som målades för över 35 år sedan där det knappt går att se att den målades med pensel). Finns det en anledning till att jag byggt så många Mustanger den sista tiden? Ja, "metallfärger" är rätt lättare att komma överens med. Särskilt om de finns på sprayburk (Tamiya)...

Oj, det blev rätt mycket mer om färg här än om Fury´s och Tempest Mk. II. Det går rykten om att Airfix scannat av Fury'n på ett känt museum i England (eller var det F-4 Phantomen? :P ). Det är rätt tyst från Airfix rörande vad vi kan se fram mot. Man får hoppas de inte fått allt för hårda besparingskrav. Och helst skulle jag vilja se en ny Scimitar!

Hoppas att inte ni byggt ihjäl er införAIM utan orkar ta nya tag inför C4! ;)

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

Inlägg av Robert A »

Vad gäller landningsställ i metall är de flesta jag sett usla gjutningar av plastdelarna man får i lådan, i vitmetall som i sig inte är särskilt mycket starkare än det i plast. Är det raka ställ brukar jag istället "armera" de man får i satsen genom att borra och limma in en kort stump mässingsrör eller rostfritt rör, brukar räcka gott.

Dock är Eduards landningställ i metall riktigt bra men kostar runt 100kr och görs mest i vad jag sett i 1:48 och 1:32.

t.ex. dessa:
https://www.eduard.com/store/eduard/bra ... html?cur=2

Om du gillar 1:32 Tempest har special hobby släppt en ruskigt fin sats.

//Robert
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

Inlägg av Andre B. »

Ja, och när det gäller Hawker Tempest och Sea Fury så gjorde engelsmännen det inte särsklit lätt då landningställen på dessa maskiner var "tvådelade" utan någon som helst möjlighet att förstärka dem på det sättet. Kora skall ha tillverkat landningställ i metall till Tempest i 1/72. Har dock inte sett några bilder på dessa. Och de enda som verkar ha dem hemma är hobbyaffären som ligger i Shiphol i Holland. Det verkar enklare att leta upp en gammal Heller Tempest i 1/72 och plocka landningställ ifrån...

Har tittat rätt mycket på nämnda Tempest i 1/32 och gillar särskilt Mk. II utgåvan (roligt att de följde Matchbox här). Lite stor för mig bara... *s*

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

Inlägg av Spad16 »

Jag brukar borra ett fint hål i det som är kvar av stället, och motsvarande ställe i landningställschaktet, stoppa i en bit pianotråd och limma med CA.
Hobbycenter har fina Tamiya borr, borrskaft och piantotråd.
/Neil
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tempest och Fury... ...samt lite huvudbry rörande det där med landningställ...

Inlägg av Andre B. »

Problemet är bara att landningställen på en Tempest och en Sea Fury ser ut som något bara en engelsk ingenjör i en verkstad med jordstampat golv i kan komma på. Det betyder liksom att de går av på helt andra ställen än normalt. Det går i princip inte att återställa ett sådant landningställ i 1/72...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar