Sputbox

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Sputbox

Inlägg av Mats Svensson »

Hej!

Funderar på att investera i en Sputbox och har googlat runt en del.
tänker mig ett pris på max 3000kr.
Hur är det med ljudvolymen, en del låter ju som dammsugare!
Är det någon av er som nyss har köp en tar jag tacksamt emot synpunkter.

Med vänlig hälsning,
Mats
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Sputbox

Inlägg av Urban Gardini »

Mamoco har två varianter som inte ens behöver utsug. Rebell Hobby har dragskåp + utsug för en billig peng, det enda du behöver göra där är att montera en egen fläkt som du väljer plus lämplig slang.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Sputbox

Inlägg av Robert A »

Supernöjd med min som rullat nu i kanske 6år utan problem.

http://www.graphicair.co.uk/products/Gr ... Booth.html
(finns även en video review på länken)

Kostar dock lite över 3000kr + man bör köpa extra filter som kostar en slant de med. Bra med denna är att utblåset är upptill och inte baktill som många av de billigare modellerna.

Men bästa köpet jag gjort när det kommer till hobbyn, ingen mer lukt och damm i hobbyrummet. Explosionssäker fläkt är det i maskinen, låter lite dock som en köksfläkt på max.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Sputbox

Inlägg av Mats Averkvist »

Ett köksskåp 60 x 60 x 60, en gammal datorfläkt, 125 mm ventilationsslang och ett par LED-lampor. Hur svårt kan det va'? :D
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sputbox

Inlägg av Mats Svensson »

Tack för input.
Har sedan tidigare ett hemsnickrat skåp men tycker att det inte suger så bra som jag vill.
Aircom skåpet funderar jag på men tycker det låter för mycket.
Med en tyst kompressor vill man ju även hitta en lika tyst fläkt.
Hm, får nog skruva ner mina förhoppningar något.
/Mats
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Sputbox

Inlägg av aade »

Robert A skrev:Supernöjd med min som rullat nu i kanske 6år utan problem.

http://www.graphicair.co.uk/products/Gr ... Booth.html
(finns även en video review på länken)

Kostar dock lite över 3000kr + man bör köpa extra filter som kostar en slant de med. Bra med denna är att utblåset är upptill och inte baktill som många av de billigare modellerna.

Men bästa köpet jag gjort när det kommer till hobbyn, ingen mer lukt och damm i hobbyrummet. Explosionssäker fläkt är det i maskinen, låter lite dock som en köksfläkt på max.
Jag har funderat på en sådan, men jag undrar -- går det att köpa denna med svensk väggkontakt monterad?
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Sputbox

Inlägg av Robert A »

Vet faktiskt inte, min kom med UK plug som jag köpte adapter till för 30kr. Men du kan maila dem och fråga, köpte nyligen en kompressor ifrån england och då var det inga problem att sätta dit en svensk standard plugg.

air-craft.net säljer den jag länkade till lägre pris dessutom +man kan välja plugg, dock beställningsvara men brukar gå snabbt. (Riktigt bra service och priser hos honom, även på reservdelar till airbrush)

(En grej bara ang aircom skåpen är att strunta helt i 17W varianten, på tok för liten motor i den.. då är det 38W som gäller.

Denna modell finns med för ca 2300kr, samma motor om jag minns det rätt som den jag har dock ett hölje i plast och utsug baktill så tar betydligt mer plats på djupet. Kan vara ett problem om man inte kör med öppet bord eller har sprutboxen i ett hörn.

http://www.air-craft.net/acatalog/Bench ... l#SID=1998||||

Kollade först själv på att bygga egen sprutbox men en brandsäker fläkt var inte gratis, tror närmaste jag hitta med ok specifikationer i sverige gick på 1800kr! och då försvann hela iden då jag med 1000kr extra fick allt färdigt och testat. Ang filter så byter jag kanske 3ggr/år så blir en slant i filter med då de kostar ca 200kr/st

//Robert
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Sputbox

Inlägg av aade »

Robert A skrev:Vet faktiskt inte, min kom med UK plug som jag köpte adapter till för 30kr. Men du kan maila dem och fråga, köpte nyligen en kompressor ifrån england och då var det inga problem att sätta dit en svensk standard plugg.

air-craft.net säljer den jag länkade till lägre pris dessutom +man kan välja plugg, dock beställningsvara men brukar gå snabbt. (Riktigt bra service och priser hos honom, även på reservdelar till airbrush)
Så det är samma modell då. Jag har ögnat den större varianten eftersom jag bygger mest 1/48 modernt, så jag tänker mig att en större storlek inte är att fnysa åt.

Men om det drar ordentligt igenom och inte är en för liten kapacitet enligt din mening så tror jag att jag faktiskt slår till.

Tack för tipsen.
Spad16
Inlägg: 325
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Sputbox

Inlägg av Spad16 »

Jag har haft denna i ganska många år nu, och är helnöjd
https://www.conrad.se/Utsugningssystem- ... &pi=206465

Hälsningar Neil
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Sputbox

Inlägg av aade »

Spad16 skrev:Jag har haft denna i ganska många år nu, och är helnöjd
https://www.conrad.se/Utsugningssystem- ... &pi=206465

Hälsningar Neil
Den ser väldigt lik Sparmax:s utsug. Är det samma tro?
Skriv svar