Snabb primerfråga

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Snabb primerfråga

Inlägg av antesyd »

Ska sprutmåla lite med migjimenez och ak-interactives färger. Jag vet att dessa har helt ok primers. Men finns det något bra alternativ (lite billigare och större förpackningar) att köpa i vanliga affärer i Sverige? Både i sprayburkar och flaskor som jag kan sprutmåla?

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Nicklas Karlén »

Games workshop har en Skull White och Citadel har en Chaos Black som jag tycker funkar bra i lite större sprayburkar men det är lite dyrt. Min favorit är dock Tamiyas surface primer som jag tycker är superbra.

I princip så borde vilken primer för plastdetaljer som helst fungera som man kan köpa från en biltillbehörsfirma (Biltema) och då blir det lite billigare också.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av antesyd »

Ok. Det är väl lika bra att vänja sig med sprayburksprimer. Tycker de är lite svåra att styra bara.

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Gabriel »

Jag köpte Ultimate Primer på Open i april och har använt den nu den senaste tiden. Det handlar om en vattenbaserad akrylprimer som, till skillnad från Vallejos (är det lika dant med AK och Ammo?), inte flagnar av när den slipas utan biter sig fast precis som en lackbaserad primer gör. Och bäst av allt: den sprutas på med airbursh! (Jag är inte heller något fan av sprayburkar. ;) )

Den enda butik som jag hittills sett marknadsföra denna är Alfa Hobby.

/Gabriel
Fredrik L
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 jan 2013, 09:50
Namn: Fredrik Lundvall
Ort: KRYLBO

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Fredrik L »

Gabriel skrev:Jag köpte Ultimate Primer på Open i april och har använt den nu den senaste tiden. Det handlar om en vattenbaserad akrylprimer som, till skillnad från Vallejos (är det lika dant med AK och Ammo?), inte flagnar av när den slipas utan biter sig fast precis som en lackbaserad primer gör. Och bäst av allt: den sprutas på med airbursh! (Jag är inte heller något fan av sprayburkar. ;) )

Den enda butik som jag hittills sett marknadsföra denna är Alfa Hobby.

/Gabriel
Rekommendationerna är torktid på 72 timmar för vallejos primer. Därefter funkar den att slipa. Har hört att den skall vara nån sorts silikonbas, därav den långa härdningstiden. Jag gillar den, om man inte har för bråttom. AKs och MIGs primer skall vara slipbar efter bara några timmar. Har dock inte provat de senare, men fick hem en flaska med MIGs primer i veckan.
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Gabriel »

Fredrik L skrev:Rekommendationerna är torktid på 72 timmar för vallejos primer. Därefter funkar den att slipa. Har hört att den skall vara nån sorts silikonbas, därav den långa härdningstiden. Jag gillar den, om man inte har för bråttom. AKs och MIGs primer skall vara slipbar efter bara några timmar. Har dock inte provat de senare, men fick hem en flaska med MIGs primer i veckan.
Jaha, så den fungerar för dig? Jag har vid flera tillfällen låtit primern torka i mer än 72 timmar utan resultat, den har alltid lossnat igen vid slipning. Det ska bli intressant att se vad du säger om MIGs primer, skulle absolut kunna vara ett alternativ.

/Gabriel
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Robert A »

Slår ett slag med för badgers stynylrez eller reboxade ultimate primer är grymt bra grundfärg, några droppas isopropanol i och det flyter ut hur fint som helst. Låter det torka ett par timmar sedan är det bara att slipa. Mig AMMO är ok men man måste bygga upp färgen i tunna lager annars får man snabbt orangepeel. Därför jag älskar stynylrez, bara tunna ut 20% och vräka på sedan får man hur fin yta som helst.

Mr.surfacer eller tamiyas grundfärg i glasburkar är grymt bra med men om man inte har sprutbox blir det svårt då de stinker.
antesyd
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 sep 2012, 16:41
Namn: André Nilsson
Ort: Halmstad

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av antesyd »

Då tar jag och köper Ultimates primer och testar. De hade ju annat kul på deras sida också...

//André
“Any intelligent fool can make things bigger and more complex… It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction.” – - Albert Einstein

The latest arrivals:
aade
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 jul 2016, 23:07

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av aade »

antesyd skrev:Ska sprutmåla lite med migjimenez och ak-interactives färger. Jag vet att dessa har helt ok primers. Men finns det något bra alternativ (lite billigare och större förpackningar) att köpa i vanliga affärer i Sverige? Både i sprayburkar och flaskor som jag kan sprutmåla?

//André
Sprayburkar kan man fortfarande använda, man tar helt enkelt ett litet kärl (förslagsvis locket på sprayburken) och dekanterar en mängd material. Sedan kan man enkelt ta resultatet och förtunna med lackförtunning. Ja, det luktar illa. Sörj för god ventilation och använd skyddsmask.

Viktigt är att man använder en primer som är s.k. "High Build" och är lackbaserad. Alltså inte vanlig sprayfärg. Den man ska använda är avsedd för ABS och cellplaster. Den ska alltså inte innehålla etyl- eller butylacetat, eftersom det löser plaster.

Runt 80-90kr för 400ml. Det är en bråkdel av vad det kostar för Alclads grundfärg men väl lika bra när man vant sig vid att hälla upp och spä ut.

Vad beträffar vattenbaserade grundmaterial så har jag sämre erfarenheter. Vallejo verkar inte vilja fungera alls. Det spelar ingen roll hur kliniskt ren modellen är från släppmedel och fingeravtryck eller hur länge jag låter den torka. Det går inte att slipa den ens efter en vecka. Det lossnar helt enkelt och jag köper den inte mer. Andra än jag tycker den är förträfflig, så jag kan enbart anta att jag inte klarar att använda den korrekt.

Sedan har jag även testat Badgers Stynlrez vilket jag förstår är samma produkt som UMP säljer på licens. Denna är onekligen bättre än Vallejo, men den är ganska tjock i konsistens och man ska inte tunna ut den enligt instruktionerna. Man behöver en färgspruta som klarar att sönderdela visköst material och tillräckligt med luftflöde (alltså inte tryck, utan flöde) för att göra detta. Bäst resultat fick jag med Iwata RG3. Men en mer behändig spruta är Iwata HP-TH eller Mr. Hobby PS295 som i stort sett är identisk. En nackdel med färgen, som all hartsbaserad akryl är att den torkar VÄLDIGT fort. I detta fallet så innehåller även färgen bindmedel som gör att det blir som tuggummi ganska snabbt i färgsprutan. Dessutom räcker det inte riktigt att rengöra med vatten eller sprit, utan man får ta AJAX eller något med ammoniak för att lösa bindmedlet. I övrigt blir det fin finish och man kan slipa ytan kort tid efter den applicerats. Vill man inte ta till fönsterputs så kan man köpa för en dyrare slant UMP:s airbrush cleaner som också innehåller ammoniak. Säkerligen är UMP:s produkt mer lämplig att rengöra färgsprutor med än fönsterputs.

I slutändan så får i alla fall jag bäst resultat med illaluktande lackbaserade material. Jag vet att det finns en aktiv rörelse inom hobbyn som yrkar ve och besvärjelse över färger som luktar illa. Men själv så väljer jag att utstå lite lukt för bättre resultat.
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Snabb primerfråga

Inlägg av Urban Gardini »

Funkar det inte med laquer för rengöringen av StynylRez? Ammoniak och krom är ju annars inte en optimal kombination.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar