RBD Dekaler för Mustang

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Michael »

Hejsan

Håller just på med att lägga dekaler på min P-51B Vit David, problemet är att dekalerna är styva och vill inte forma sig.
Har provat:
Microscales Sol
Tamiya Mark Fit Strong
Mig Decal softner
Gunze
X-21A

samt hårtork

Av dessa var det bara Mig's product som ville hålla sig på dekalen, alla andra rinner av direkt.

Ingen får dekalerna att ge sig och sjunka in i panel linjerna ( inte heller i sido roder spåret) Dekal filmen runt dekalen mjuknar fint och sjunker in bra.

Har också provat att skära upp längs panel linjerna men det hjälper int heller.

Är alla RBD dekaler sådana här eller är detta något måndags exemplar?
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Daniel_A »

Tråkigt :-(

Kan bara svara för mig själv. Jag hade inte några problem med min Vit David i 1/48 från RBD. Visst fick jag skära D:et vid sidrodret och rundlarna på vingarnas ovansidor blev inte helt perfekta vid de svåra bulorna, men det hade nog inga dekaler klarat bättre. Har även byggt en J21 med RBD-dekaler och de funkade perfekt. Jag använde Microscale Set och Sol.

/Daniel
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Michael »

Lade just sista dekalerna (höger sida), av någon anledning fungerade de nästan perfekt. Ända skillnaden att jag använde mycket varmt vatten i stället för jummet. Glansen försvann och dekalen tog bra dekalvätska (x-20a).

Vet inte nu om det var varm vattnet eller var de tidigare dekalerna bara annorlunda.

Mustangen kommer att finnas på 08 för beskådning.

Nå har lite RBD dekalre till andra flyg så det blir att prova.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av bergwall »

Hej Michael,
Trist att höra.

Detta är något nytt för mig och jag har även provat Mustang-dekalerna själv (med Micro Sol). Det är möjligt eller troligt att det är det heta vattnet som har ställt till det för dig. Enda rimliga förklaringen jag kan komma på är att limmet har "kokats" bort. Skriv ett PM till mig så ska vi se vad som finns i lådan med kasserade ark.

Tack, detta var en värdefull erfarenhet.

Pratar vi Tamiya X-20A (thinner)? Går det att använda för att få någon önskad effekt på dekaler? Det låter som jag kan lära mig något här i så fall.

EDIT: Hittade denna tråd angående X-20A
http://www.militarymodelling.com/forums ... p?th=57277

Tack, jag lärde mig något även idag. Det ska testas.

//Robert
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Jag hade samma problem med dekalerna till J29:an men det löste sig när jag doppade dekalerna 10 sek i kokhett vatten.

/ Pekka
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Lite märkligt, för jag har just använt mig av dekaler från två av berörda Mustang ark. Och jag har inte haft några som helst problem vid normal hantering av dekalerna. Det vill säga blöta ner dem i ljummet vatten lite kort och sedan låta dem ligga på "bordet" och mjukna en stund så att de släpper från dekalpappret. Sedan har det bara varit att låta dem glida på plats på modellen. Enda problemet jag stött på är att en "6:a" blev förstörd när jag provade med Micro Set. Decalen högg så fort att jag inte hade en sportslig att hinna få den på plats. Efter den erfarenheten använder jag aldrig Micro Set och dekaler som jag har "bra erfarenhet" av.

När det gäller Micro Sol så fungerade dekalerna över förväntan även på den gamla Heller Mustang som jag ristade in ny linjering på för att bygga en modell av J 26003 Vit Bertil. Dekalerna har på bägge modellerna fungerat över förväntan och det gäller särskilt rundlarna på ovansidan av vingarna där just den där lilla "spoilern" som sitter framför skevrodren kan ställa till problem...

Bild

Då har jag desto värre problem med Roden´s lozenge dekaler. Hur jag än burit mig åt har jag inte lyckats med att få dessa att fastna och anpassa sig efter underlaget. Men kanske kan X-20A fungera? Har provat varmt vatten, microvågsugn, decal set, micro set, micro sol etc...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
AndersN

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av AndersN »

Misstänker att det inte rör sig om samma skala som de två ark J 26 jag klippt sönder. De funkade utan problem, med ljummet vatten och Dacos dekalvätskor. Ena bygget finns här (svensk Bf 109G) och det andra på lsp (svensk Fw 190D.)
Senast redigerad av AndersN den 11 apr 2016, 07:02, redigerad totalt 1 gånger.
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av bergwall »

Tjena,
Jag tror vi pratar lite olika skalor och därmed olika tryckerier. Det är nog lite förhastat att jämföra dem rakt av. Det finns åtminstone tre olika tryckerier som gjort saker åt mig. Vi kan kalla dem: Tjeck 1, Tjeck 2 och Italien 1.

Mustang 1/48 och 1/32: Tjeck 1
Mustang 1/72: Tjeck 2, (kompletterades senare med kronmärken och bokstäver från Italien 1)
Tunnan 1/72 (även Pilot Replicas): Italien 1 (det mindre arket med svarta siffror stenciler etc på 1/72 är dock Tjeck 1)

Tjeck 1: Relativt tunna, bra täckning, kan vara lite svajiga i kulören mellan olika ark, har även i viss mån problem med centreringen. Reagerar bra med Micro Sol (?). Vissa tryck har även en grynighet i trycket.

Tjeck 2: Väldigt tunna och formar sig fint men har en annan uppfattning om specade kulörer jämfört med andra tryckerier. Jag var väldigt besviken över det här jobbet mest pga av att de hittade på en massa hyss med filen (tog bort "underprint", slog ihop lager, spegelvände saker etc etc).

Italien 1: Brukar betraktas som världsledande men är å andra sidan ganska tjocka. (Fluorescerande kulörer är ännu tjockare då det är en typ av pasta som man trycker med.) Någon typ av dekalvätska är nästan obligatorisk, funkar OK med Micro Sol. Klockren i alla andra aspekter.

Så med den här utvärderingen/sammanfattningen kan man kanske fråga sig varför man inte kör allt på sistnämnda italienska tryckare? Prislappen är dessvärre också något jag måste tänka på, dessutom är det inte alla som är så förtjusta i dessa lite tjockare dekaler.
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: RBD Dekaler för Mustang

Inlägg av Michael »

Satt igår och testade med lite dekaler från arket som jag inte behövde, kom fram till att de inte tycker om mycket svalt vatten. Då jag använde varmt vatten (så att man ännu kan sätt fingret i utan att det känns hett) så blev dekalen mjuk och glanssigheten dämpades lite.

När glanssigheten dämpades fick också micro sol grepp och fungerade. Med för svalt vatten blev dekal ytan för hal och dekalvetskorna ran ut till kanterna eller pärlade ihop sig .

Mustangen saknar bara propeller och landningställ så den kommer med till Open.

Kommer nog att plock upp några fler ark nu när jag kom hur de fungerar. Bra att veta med olika tryckerier så man anpassa sig.

H: Michael
Skriv svar