Airbrush fundering

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Airbrush fundering

Inlägg av Joakim »

Jag målade igår med Tamiya XF1 som grundfärg på en Heinkel He-111P2 1/72. Jag tyckte färgen blev som damm sedan idag när jag tittade på den så blir jag svart om fingrarna. Den väldigt känslig en liten nagel gör ett märke, det här är något jag märk förut.

Hade jag för högt lufttryck eller för långt för långt avstånd?
En sista sak hur mycket färg ska räcka för den här jag använde nog tre små koppar på min evolution airbrush. Jag använde 0,20 nålen och färgen var späd till ca 50/50. Möjligen ska jag använda 0,3 nålen för enklare täckning nu tog det en väldig tid att täcka hela.

Finns det någon annan grundfärg som ni rekommendera?

/Joakim
/Joakim
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kann vara att du sprutade med för stort avstånd.
Färgen hinner delvis torka innan den når ytan.
Uffe
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Janne Nilsson »

Vilket tryck hade du, hur nära arbetade du med sprutan och vad spädde du med?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Joakim »

Ca 2 bar och kanske runt 5-7 cm
/Joakim
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag tycker både tryck och avstånd låter helt normalt. Möjligt att du kan sänka trycket en aning till 1,5 eller 1,75 Bar.
Vad späder du med?

Optimalt när man sprutmålar är att ytan skall se våt ut när man träffar för att sedan torka på några sekunder.
Jag funderar på om du rör sprutan mycket fram och tillbaka med många lager på varandra? Du kanske skulle testa att gå långsammare över ytan?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Joakim »

Späder med isopropanol. Det som köps på apotekete. Tror jag måste gå långsammare så det ser blöt ut. Ska prova det.
/Joakim
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Janne Nilsson »

Isopropylen gör ytan extra matt. Bra vid vissa tillfällen. Prova annars Tamiyas eget thinner eller en blandning av Isopropylalkhol och Tamiyas eget thinner. Vissa svär också att deras Laquer Thinner skall vara ännu bättre men jag har inte provat själv. Den skall inte blandas med Isopropylalkohol.

Om du för sprutan långsammare så tror jag också att det inte kommer att gå åt så mycket färg i fortsättningen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Joakim »

Får prova. Tack för hjälpen
/Joakim
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Björn Fransson »

Tamiyas matta färger är väldigt matta, jag har råkat ut för liknande syndrom. Det gör också att de kan skifta färg ganska ordentligt om man lackar med t ex halvmatt. Jag brukar droppa i lite blanklack i färgen, det gör att man lättare undviker den puderkänsla du beskriver. Om man ska ha den som grundfärg skulle jag hellre föredra deras XF-18 halvmatt. Den är betydligt behagligare att jobba med och håller också färgen oavsett vad man lägger på senare.
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Joakim »

Ok då kanske jag ska prova den istället.
Har annars läst om Badger stynylrez som ska vara bra. Kanske vore något att testa. Vet inte om den går att få tag på så enkelt.
/Joakim
Skriv svar