bygga skydd för diorama av plexiglas

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

bygga skydd för diorama av plexiglas

Inlägg av Fredrik_B »

Hej,

Jag har ett diorama som jag behöver bygga en skyddande huv för så att ingen petar på saker som inte borde petas på. Min tanke är att bygga huven av PVC plexiglas i 3 eller 5 mm tjocklek, som ett upp och ned vänt akvarium och sedan sätta på L-lister för att dölja skarvarna.

Tror ni detta är en vettig idé eller är materialvalet fel? Jag är orolig att plasten är för känslig och blir flammig och repig.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: bygga skydd för diorama av plexiglas

Inlägg av Hobby-Importen »

Hur stor ska skyddet vara?

Jens
Daedalus Models
GeekJoan
Inlägg: 192
Blev medlem: 27 dec 2015, 00:05
Namn: Joan
Ort: Solna
Kontakt:

Re: bygga skydd för diorama av plexiglas

Inlägg av GeekJoan »

Jag kan hjälpa dig.
3mm akryl har jag på lager om det inte ska vara en skitstor sak.
Fredrik_B
Inlägg: 95
Blev medlem: 15 jul 2012, 09:53
Ort: Sollentuna

Re: bygga skydd för diorama av plexiglas

Inlägg av Fredrik_B »

Tack för svaren. När jag gick och skulle ta måtten så visade det sig att stridsvagnskanonen sticker ut en bra bit längre än basplattan så min designidé har gått i graven :-/



/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: bygga skydd för diorama av plexiglas

Inlägg av Öken-Erik »

Ärligt talat, vitrinskåp brukar oftast bli bättre.

Öken-Erik

CU@4
Skriv svar