Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Fenix »

Vackraste är i alla fall Hawker Hunter.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av MartinN »

Saunder-Roe SR.A/1? Bara byggd som prototyp visserligen. Inte ful, inte snygg, inte bra, inte dålig men rätt intressant som flygteknikhistoriskt objekt, inte sant? Och själva flygandet gick tydligen rätt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=IXuZzyzyIco

/M
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Andre B. »

Och när får vi se den i modell igen? Var ett tag sedan jag såg Airfix utgåva av Saunder-Roe SR.A/1...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av MartinN »

Airfix gjorde en modell av SR53 men jag tänkte på en annan Saunders-Roe (Saunders med s på slutet skall det visst vara) som var flygbåt men SR53 är ju också rätt udda.

/M
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Ingvar »

Mina favoriter bland brittiska flygplan som inte tilltalar mig rent estetiskt är Fairey Gannet och Supermarine Attacker. Jag har båda i hyllan. Gannet i 1:72 och Attacker i 1:48 från Classic Airframes, jag tänker bygga båda. Den senare utan buktank för att slippa överskott av illamående :D

Wyvern är en av mina favoriter. Jag tycker den ser brutal ut med sin långa nos och motroterande propeller. Lite samma aggressiva stuk som Vought Corsair.

Om jag förstår det hela rätt är det samma företag som designat och konstruerat först ett av världens mest formsköna flygetyg, -Spitfire och sedan Attacker. :shock: Vad gick fel, tog de snygga linjerna slut :?: Drabbades designavdelningen av någon slags efterkrigsutmattning?

min tvåöring,

Ingvar
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av MartinN »

Från Wikipedia om R J Mitchell (1895-1937): "1917 började han på Supermarine Aviation Works i Southampton. Han avancerade snabbt inom företaget och utsågs till chefskonstruktör 1919. Han blev chefsingenjör 1920 och teknisk direktör 1927. Han hade så högt anseende att, när Vickers övertog Supermarine 1928, var ett av villkoren att Mitchell skulle stanna som teknisk konstruktör för de kommande fem åren."

/M
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av denstore »

Många av Mitchells skapelser, t.ex. Walrus eller än värre Sea King är banne mig fulare än Attacker. Jag skulle t.o.m. vilja säga att Type 224:an, prototypen till det som skulle bli Spitfire är vrålful. Spitfire:n var kanske rena lyckokastet. Någon kanske såg ritningarna till 224:n och bytte snabbt ut dem till S6b-ritningarna och låtsades som om ingenting......
Spad16
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Spad16 »

Jag brukar inte bry mig, men för en gångs skull tänker jag försvara fädernelandet.

Det där med rören på utsidan, heltäckningsmatta på toalett, och varm/kall vattens kran, har klimatskäl. Storbrittanien har varmare klimat än Sverige, det är viktigare för Britter i allmänhet att bo i hus, än att vvs är helt perfekt. Man vill inte bo i hyreskasern som Svenska folket har underkastat sig, också av förklarliga skäl. Man har alltid varit klimatsmart i Storbrittanien, det är bättre att låta rum som sällan används vara lite kalla, och då är heltäckningsmatta på toa en del av detta. Rören på utsidan fryser sällan sönder och är mycket billigare, det är som allting en fråga om balans i huskostnaderna. Kranarna är till för att fylla handfatet, som man sedan tvättar sig i, ett genialiskt sätt att spara energi på! Mycket av ovanstående är historia nu, Britterna har blivit klenare sen jag flyttade därifrån för snart 50 år sedan. Varm öl måste jag bara skratta åt, när jag började i Svensk skola så fick jag höra till leda hur usel öl man gjorde , och maten var obeskrivligt dåligt, nu sitter alla mina gamla skolkamrater och häckar på Dubliners/Bishops Arms m.fler och dricker Engelsk öl och äter Engelsk mat (skulle det heta Irländsk/skotsk/walesisk så är det ändå samma sak)!
Vad var det mer? Jo cricket........... en mycket trevlig sport betydligt roligare än flera Svenska och gubevara mig Amerikanska sporter, det gäller bara att lära sig reglerna, som faktiskt är betydligt enklare än offside regeln i fotboll.

Kan vi återgå till fula flygplan, och då finns det betydligt fulare än Supermarine Attacker!
DH Venom är faktiskt ingen vidare.
/Neil
(strul brittania)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Tror grundtråden handlade om bästa (och sämsta) brittiska jaktflygplanet under kalla kriget. Inte fulaste eller vackraste eller om flygbåtar... *s*
Men roligt att tråden lever! Lite märkligt annars att man verkar ha samma roder på många brittiska maskiner. Swift, Scimitar, Hunter, Harrier...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Bästa (och sämsta) brittiska jaktplanet under kalla kriget?

Inlägg av Björn Fransson »

Spad16 skrev: Man har alltid varit klimatsmart i Storbrittanien, det är bättre att låta rum som sällan används vara lite kalla, och då är heltäckningsmatta på toa en del av detta.
Kan köpa dina andra argument, men heltäckningsmattan på muggen... Även om den är klimatsmart känns den inte särskilt hygiensmart. Å andra sidan finns ju ett enormt brittiskt pluskonto också, som att de begripit att te är så oändligt mycket godare än kaffe och att rugby är en av världens häftigaste sporter. Och mycket annat.

Men åter till ämnet. Jag saknar Harrier. En genial konstruktion med fantastisk användbarhet. Obegripligt att den inte exporterades mer.

Sedan kan man ju tycka att Avro Shackleton är en vansinnig konstruktion. I stort sett museal redan när den kom. Men historien ar ju visat annorlunda, få maskiner blev så långlivade. En osannolik framgång, typiskt brittisk. Så det är väl likadant med heltäckningsmattan på dass. Vi skrattar idag, men om tio år lägger vi väl in likadana själva. :)
Skriv svar