Strippa bort primer?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Strippa bort primer?

Inlägg av denstore »

Någon som lyckats strippa bort primer? Jag har ett par projekt jag skalle vilja ha en fräsch start på, men då de är primade med Citadells Chaos Black, så är det lite besvärligt. Någon som har bra tips för att strippa primer?
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Robert A »

Isopropanol 99% brukar lösa upp det mesta om man låter delarna bada ett tag och sedan ta en styv pensel och skrubba med. Finns att köpa på bla kjell & Co 1L för runt 100kr
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Janne Nilsson »

Vad sitter det på? Kaustik Soda biter på det mesta med hjälp av mekanisk nötning.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av denstore »

Det sitter på en plastmodell med såväl ets som resin. Jag bryr mig inte om delarna lossnar, men vill helst att de inte går sönder eller förstörs.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Robert A »

Bra att du nämde resin.. isopropanol kan göra det till gummi om man låter det ligga för länge. Ingen fara med någon timme men inte längre.. märkte det själv på en alpine minitures figur, var som att skära i smör efter en natt i alkoholen.

Bromsolja är min favorit annars.. men testa alltid en bit av plasten innan då på vissa plaster kan bromsoljan bli aggressiv och göra plasten skör/sprickor. Bromsolja tar bort tamiyas surface primer utan problem som knappt ens isopropanol biter på :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Stellan »

T-röd tycker jag fungerar.
Stellan Schroeder Englund
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag gillar Mr Muscle ungsrengörning som färgborttagare. Ner med prylen i en påse och spraya på, knyt ihop och vänta ett par timmar.
Biter på det mesta med hjälp av en tandborste.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av denstore »

Jag brukar själv använda Mr Muscle, men den brukar inte bita på t.ex. Citadels primer.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Mats Averkvist »

Bromsolja!
Dan Kut
Inlägg: 158
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: Strippa bort primer?

Inlägg av Dan Kut »

Robert A skrev:Isopropanol 99% brukar lösa upp det mesta om man låter delarna bada ett tag och sedan ta en styv pensel och skrubba med. Finns att köpa på bla kjell & Co 1L för runt 100kr
Jag har testat just detta och tänkte redovisa resultatet. Det jag använder här i Turkiet är kallat isopropyl alkohol [ C3H8O ] . Färgen är mest enamel som suttit på plastdelarna i 20-30 år, och badat i isopropylen i 24 - 30 timmar. Som ni ser har det släppt relativt bra på de platta ytorna men färgen sitter bättre i små skrevor. Jag har bara försökt rensa litegran med en borste. Man måste gnugga lite. Den klara biten hade ingen färg, men jag ville se hur klara delar skulle påverkas. Som ni ser ser plasten nästan orörd ut. Isopropyl (isopropanol ?) kan rekommenderas som färgbortagnings vätska, och förtunning.

Bild

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Skriv svar