Dekaler till Tunnan i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Någon som vet om dekaler till Tunnan är på g? Finns ett rejält utbud i 1/72 men betydligt tunnare i 1/48. Jag vill bygga en skåning och har sett att Print Scale har ett ark, men det verkar stört omöjligt att få tag på. Tips?

Hade även varit kul med lite vapenalternativ...
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av magnusf »

Jag har en känsla av att du inte behöver vänta ihjäl dig, som du säkert redan sett så finns dessa i 1/72 men Robert borde vara sugen på att köra dem i 48 också snarast! http://www.rbdstudio.se/InstructionJ29_72Part2.html

Print Scale håller lite varierande kvalitet. Nedan ses ett exempel på deras försök till kronmärken (det till höger om någon fortfarande tvekar...). Finns ingen omedelbar anledning att tro att resten av arket håller högre kvalitet...

Bild

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Tack. Tänkte huvudsakligen använda PR:s egna, så det är mest bokstäver, flottiljsiffror och vapesköldar jag letar efter. Print Scales blåa bokstäver såg lite lila ut på nätet (vilket även kronmärket ovan bekräftar). Hoppas Robert levererar! Med min byggtakt lär det dröja minst en månad innan det är dags för dekaler...
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

Hej!

Du har ju 15 (för Hälsninge Flygflottilj) och 20 (för Flygkadettskolan) så det går att få ut "10" om du vill
bygga en Tunna från Skånska Flygflottiljen. Vapenskölden med landskapsvapnet kan du ta från en
Hasegawa Drake. Jag har visserligen inte kollat upp storleken, men jag tror att det rör sig om
samma storlek.

Med vänlig hälsning, Tor
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Haha! Smart! Fast den drake jag har i stashen skall ju oxå bli en skåning! Nåväl, det blir ett senare problem!

Hasegawas vapensköld är väl dessutom "guldig" istället för gul, vilket vore utmärkt eftersom jag vill bygga en ganska sen J29F (med Sidewinders).
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

Antar att du har boken om Tunnan av Lennart Berns..? Där finns på
sidan 176 en färgbild på ett fpl från 2. Div F 10 där skånevapnet syns rätt bra.
JAG tycker det ser mer "guldigt" ut än gult.

Mvh Tor
Gabriel
Inlägg: 652
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Gabriel »

Om det endast är vapenskölden kvar för att få till en F 10 kärra så har Robert i alla fall ett set med olika vapensköldar i 1:48.
http://www.rbdstudio.se/InstructionCoatOfArms148.html

/Gabriel
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Japp. Så även här Bild
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Tack för tipset Gabriel!
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

Ritsch ratsch, filli-klart! Det var väl bra! :-) Bilden med 29:orna
på linjen är intressant, för där finns "original Gul Rudolf" med.

//T
Skriv svar