Dekaler till Tunnan i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Jag har Print Scales J29 dekalark, det är inte så mycket att hurra över. Åtminstone inte de dekaler som avser F10-kärran. De enda dekalerna som är användbara (till 29549) är bokstäverna "N". Ärligt talat vet jag inte hur bra de stämmer med originalet, men verkar hyfsat åtminstone. Gissar att RBD inom en snar framtid presenterar J29-dekaler i skala 1/48
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Henrik Bergman »

Bilden med 29:orna
på linjen är intressant, för där finns "original Gul Rudolf" med.
Det är samma gul Rudolf, som flyger idag. :)
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn G »

Jag kom på att jag har bokstäverna "L" från Neomegas kit! :D Får kolla om de verkar ok i storlek färg, och sedan hålla tummarna att de håller ihop!

Sitter just och tittar på alla fina resindelar från Neomega. Djävulen säger att jag skall använda deras cockpit i PR:s byggsats. Förnuftet säger "Keep it simple, Stupid!"...

Vad säger ni?!? :?
marcusjohnson717
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 jan 2012, 18:00
Namn: Marcus Johnson
Ort: Moholm

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av marcusjohnson717 »

Björn G skrev:Någon som vet om dekaler till Tunnan är på g? Finns ett rejält utbud i 1/72 men betydligt tunnare i 1/48. Jag vill bygga en skåning och har sett att Print Scale har ett ark, men det verkar stört omöjligt att få tag på. Tips?

Hade även varit kul med lite vapenalternativ...
Nej du vill INTE ha print scales ark! Det är inga rätt på det! Ta ex de gula fara skyltarna är typ 50x100 mm stora! Teckensnitt och allt annat är bara vidrigt! Ångrar bittert att jag kom över ett dyrt på eBay...

Jag kan ha F10 emblem extra om du vill ha, skicka PM!

//Marcus
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av jfall »

Björn G skrev:Jag kom på att jag har bokstäverna "L" från Neomegas kit! :D Får kolla om de verkar ok i storlek färg, och sedan hålla tummarna att de håller ihop!

Sitter just och tittar på alla fina resindelar från Neomega. Djävulen säger att jag skall använda deras cockpit i PR:s byggsats. Förnuftet säger "Keep it simple, Stupid!"...

Vad säger ni?!? :?
Prova och se hur det går (med cockpiten alltså), då kan du avgöra om det är värt det :D Tycker att man ganska snabbt när man väl börjat kan känna på sig om det är en bra ide eller ej :D
Jakob Fall
AP
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

@ Henrik Bergman: Intressant att få veta att det ÄR samma Gul Rudolf som flyger än idag!

Med vänlig hälsning,
Tor
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Henrik Bergman »

@ Henrik Bergman: Intressant att få veta att det ÄR samma Gul Rudolf som flyger än idag
Enligt uppgift från en av de som var med och renoverade gul Rudolf, så skall det vara samma individ som på bilden.
Kommer tyvärr inte på vem det var som sa det till mig.
Vill minnas att bilden även har cirkulerat på SFF`s forum, där det har sagts, att det är samma individ.
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Johan_Röd »

I boken om Tunnan av Lennart Berns finns ett kapitel skrivet av Henry Ohlsson om renoveringen av
Gul Rudolf (29670). Det står på sidan 261 att den aktuella J 29:an kom till F 10 25 mars 1957 och fick
just koden - Gul Rudolf!
Jag träffar några av gubbarna ibland, Sune Magnusson, Ralph Hradil, Rolf Rimsby (som var den förste piloten)
och någon till, som var med vid renoveringen på 1990-talet, då och då på museet i Ängelholm.
Flera har avlidit bland de jag kände förr, såsom Curt Heander, Elwir Nilsson och Henry Ohlsson.

Med vänlig hälsning!
T
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av bergwall »

Roligt att bli omnämnd!Jo jag har Tunnan-dekalerna som jag tryckte i 1/72 på gång med vissa förändringar eftersom några individer finns bland Pilot Replicas märkningsalternativ redan. Vet dock inte riktigt när de kan släppas, hoppas det blir senare på vårkanten, jag skulle fortfarande behöva få ut Viggen i 1/72 men jag kanske får släppa Tunnan 1/48 före.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag vill bara tillägga en sak vad gäller Skånegripen.
Se upp för Hasegawas Grip! De som fanns med i deras första 35-utgåva var alldeles för stora.
De är i betydligt bättre storlek i deras senare utgåva som heter "Demonstrator".
Andreas
Skriv svar