Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Janne Nilsson »

Håller med Eriks senaste inlägg men vill även tillägga.

Att precis som man kan överdriva niträkning så kan man även överdriva "låt-gå"-attityden.
Var gränserna går är svårt att säga och varierar säkert från person och tillfälle samt förebild.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av denstore »

En kort kommentar till glädjebyggande är att jag tror få av oss känner att alla moment i bygget är klang och jubel.
Oftast gillar man något bättre och annat sämre. Det är lite som arbete eller skola. För att komma framåt, så finns det alltid moment som är tråkiga eller i alla fall lite enformiga. Vissa saker kan vara svåra och skapa en viss nervositet, medan andra moment kan vara hur kul som helst.
Men jag misstänker att det inte är många som lider sig igenom hela projektet. :)
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Daniel_A »

Ibland gladbygger jag. Annars kan jag tjurbygga, slöbygga, snabbygga, experimentbygga, rutinbygga, stressbygga, njutbygga, disciplinbygga, prestigebygga, bygga prestigelöst, få byggkramp, komma i byggtrans eller bara sitta och titta på bygget. Ibland kan det vara perfekt att sätta sig och slipa på nåt när man är förbannad. Jag har ingen sinnesstämning som hör ihop med min hobby, mer än lycka möjligen. Det får bli som det blir helt enkelt :-)

/Daniel
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Janne Nilsson »

Kan man gråtbygga också? ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
denstore
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av denstore »

Absolut. Självklart. Varje gång färgen reser sig, eller två limmade delar spricker efter att man fått en perfekt yta målad, eller de där unika dekalerna spricker i en miljard bitar direkt i vattnet, då blir det gråtbygge. :)
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Robert A »

Som nu sitter jag med en 109g-6 1:32 från trumpeter, långt ifrån optimal sats då den lider av skönhetsfel mkt likt hasegawas och revells satser. Vissa fel låter jag vara medan de enklare typ spinner, cockpit osv rättas till. Har på senare tid lagt ner iden att få allt 100procent korrekt, tar enormt med tid och sätter hellre den tiden på målning.

Har sett folk spendera enorm tid på att gravera och bygga om satsser så de bli korrekta i form och dimensioner, för att sedan mer eller mindre spendera 2timmar på att måla.. Ser tråkigt ut och jag tappar intresset fort. Kort sagt bättre att lägga lika mkt kraft i byggandet som målandet och leva med små formfel. Bra målning och vädring räddar det mesta.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Öken-Erik »

Där sätter du fingret på ytterliggare en aspekt Robert.

Något vi diskuterat mycket bland mina "modellpolare".
En mindre bra byggd modell (eller en modell byggd ootb utan större detaljering) kan ofta räddas av en bra målning och ser oftast ganska bra ut rent generellt.
Men en bra byggd modell (eller en superdetaljerad modell) alltid faller på en mindre bra målning och kommer rent generellt sett att ge ett "dåligt/tråkigt" intryck.
Jag har ofta sett stora tunga byggjobb (komplicerade konverteringar/ resinmodeller mm) falla på taskig målning tyvärr, ofta är det då modeller som man sprayat rakt av i en färg utan att ta hänsyn till skuggor/högdagrar, slitage, vädring etc.

Man skulle helt krasst kunna säga att själva målningsarbetet ger bättre utdelning helt enkellt.
Sedan handlar det ändå om vad byggaren själv tycker är roligt och här kan man ibland skilja på "konstruktörerna/ingenjörerna" och "målarna/konstnärerna", men det är iofs en generalisering. Dom flesta av oss har ju lite av varje i oss.
Men egentligen är detta ytterliggare ett annat ämne. Ett ämne som fler gånger än en resulterat i minst sagt hetsiga debatter här på forumet. :-)

Öken-Erik

CU@C4
Skriv svar