Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av SvenYoung »

Jättebra tråd!

Jag ser inte "niträknare" som något negativt, inte heller negativt om någon har som ambition att göra sin modell så exakt som möjligt.

Jag har stor respekt för dem som lägger ner en massa tid på research och sedan bygger den detaljmässigt "perfekta" eller historiskt korrekta modellen, likaså som jag respekterar de som bygger direkt ur lådan utan en massa påläsning och tillrättningar.

Det jag har ytterst svårt för är det här fenomenet att totalt såga en ny modell, ofta innan den ens har släppts (dvs bara genom att titta på foton på gjutramar, eller CAD bilder). Detta är ett växande fenomen på vissa forum (tack och lov inte här), och det tycks alltid vara samma människor som uttalar sig och så hänger alla andra på eftersom "gudarna" har talat.
Jag är övertygad om att dessa människor njuter mest av att bli sedda och vill visa hur duktiga de är att de har redan vid CAD-stadiet lyckats upptäcka att tex en bult sitter fel på bärhjulen. En person på Armorama erkänner tom att han har svårt att vara opartisk när det gäller modeller av en viss förebild som inte han har varit med under utvecklingen som "konsulterande expert" .

Sedan att det som sågas ofta är yttersta petitesser som vilken byggare som helst med lite fingerfärdighet kan klara att fixa, gör att det blir riktigt löjligt.

Detta skapar också en otrolig negativitet tycker jag som inte hör till hobbyn, och är destruktivt på många sätt. En ny tillverkare lade nyligen ner verksamheten ganska snart efter deras första pansarsläpp, deras modell totalsågades av "experterna" så den sålde väl inte speciellt bra. Jag har sett modellen, och den är faktiskt riktigt fin. Faktiskt helt i klass med många nya släpp som blivit höjda till skyarna av samma experter.

Detta har inget med niträknare att göra, eller ambitionen att bygga den mest detaljerade modellen - många av dessa personer bygger inget, de bara gnäller och spelar viktiga.

Jag har stor respekt för Terry Ashley, som tyvärr inte gör så många modell-recensioner längre. Han skriver som det är, baserar sina mätningar och uttalanden på ritningar och annan data, och visar ofta vad som behövs för att rätta till eventuella fel. Opartiskt och faktabaserat. Sedan låter han byggarna själva skapa egna bedömningar om modellen är värd att köpa eller inte. Många fler följer i samma spår med sina recensioner och de har också min respekt.

Dessa högljudda besservissrar på vissa forum, å andra sidan, som nästan tvångsmatar alla med sin negativitet och uppfattningar och VILL att alla skall tycka som dem, och idiotförklarar de som tycker annorlunda: Nä tack!

Modellbygge, oavsett om man bygger OOB eller har ambitionen att sätta varenda nit rätt, är ett hantverk. Det kräver lite jobb att få bra resultat. Vill man ha "instant gratification" kan man köpa ett TV spel istället. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Hokey »

För mig är termen 'niträknare' entydigt negativ. Dvs den används av de som inte betraktar sig som niträknare och enbart för att skapa distans till det de själva ägnar sig åt. Vilket KAN vara det positivt laddade 'gladbygge' men inte behöver vara, eller betecknas så. Men termerna i sig är negativt resp. positivt laddade. För mig.

Med det sagt, jag är själv lagd åt niträknarhållet även om jag noterar att det är helt beroende på vad jag pysslar med för tillfället. Det handlar mest om huruvida jag är väl bekant med förebilden eller inte. Exempelvis är jag, efter dryga 100 flygtimmar i en Safir inte tillfreds med vissa detaljer i Tarangus Safirmodell, och ändrar dem efter eget huvud. Med samma erfarenhet i bagaget har jag en mycket avslappnad attityd till färgvalet på samma modell.

Inom plastbyggarskrået har jag för övrigt inte haft anledning att fundera så mycket på de här begreppen, konflikten dem emellan verkar inte vara särskilt levande. I min andra hobbygren däremot... modelljärnvägar, där når diskussionen stormstyrka alltsomoftast. Där finns ju i grunden motsättningen mellan de 'tågkörare' (som köper-å-kör och kanske står ut med stora utseendemässiga kompromisser bara det går att köra) och de som (kompromisslöst och förebildstroget) bygger själva, där 'bygger' sen kan innebära allt från att löda ihop mässingsbitar (som Öken-Eriks bror) till de som nöjer sig med att kanske måla och märka om en köpegrej. Inom plasteriet är ju alla byggare, om än med något olika ambitionsnivå.

Huvudsaken är väl att låta var och en bli salig på sin tro.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Lennart 12 »

Det var tamej tusan det bästa inlägget jag läst om fenomenet niträknare" Sven ! Du lyckades få fram precis vad jag menade, men ej kunde formulera.
Tack //Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack, Lennart, det värmer verkligen :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev: Modellbygge, oavsett om man bygger OOB eller har ambitionen att sätta varenda nit rätt, är ett hantverk. Det kräver lite jobb att få bra resultat. Vill man ha "instant gratification" kan man köpa ett TV spel istället. :-)
Klockrent Sven!
Uffe
AndersN

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av AndersN »

Niträknare i teorin med ett bibliotek därefter. Tycka å tänka om huruvida byggsatserna är schyssta eller inte gör jag också. Men när jag väl bygger bryr jag mig väldigt sällan.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Micke A »

En riktigt intressant tråd med många tänkvärda inlägg. Det är verkligen kul att läsa hur ni alla tänker och det bästa är att det inte förekommer några pekpinnar eller synpunkter på att just " mitt sätt" att bygga är det rätta. Jag känner igen så mycket av det ni alla skriver, oavsett om det är hur ni ser på OOTB bygge eller strävan efter just det som du ser framför dig. Tror att jag skulle kalla det inspiration och det tror jag driver oss alla att syssla med en utvecklande och fin hobby!

Micke A
modellbyggare :D
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av SvenYoung »

Tackar Uffe!

Jag vill också säga precis som fler redan gjort att det är riktigt kul att läsa den här tråden, och framförallt att alla delar med sig av sin syn på hobbyn och vad som driver deras inspiration och byggena framåt.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Pål Björkman »

Tja!
Varför bygger vi? För mig är det ett uttrycksmedel, ett kreativt skapande. Som vilken annan konstform som helst. Att betrakta en målning och finna den angenäm och tilltalande eller att se en modell på en tävling är skönhet på sitt eget speciella sätt och tack och lov så är skönhet ett perspektiv i betraktarens öga. Jag bygger för att jag stimuleras av det, men jag dagrömmer och fantiserar nog dubbelt så mycket tid som själva byggandet. Ibland är det otroligt roligt och kreativt att göra en minutiös inredning som det en inte syns när kroppshalvorna limmas ihop, men Hin Håle vad bra jag mår av att veta att det finns där! Nästa modell så känns det lika bra att gena och göra minsta möjliga bara det ser "rätt" ut i mina ögon. /Pål
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Research eller inte? "Rivet counter" ett positivt eller negativt epitet?

Inlägg av Stefan S »

Hokey skrev:För mig är termen 'niträknare' entydigt negativ. Dvs den används av de som inte betraktar sig som niträknare och enbart för att skapa distans till det de själva ägnar sig åt. Vilket KAN vara det positivt laddade 'gladbygge' men inte behöver vara, eller betecknas så. Men termerna i sig är negativt resp. positivt laddade. För mig.

Med det sagt, jag är själv lagd åt niträknarhållet även om jag noterar att det är helt beroende på vad jag pysslar med för tillfället. Det handlar mest om huruvida jag är väl bekant med förebilden eller inte. Exempelvis är jag, efter dryga 100 flygtimmar i en Safir inte tillfreds med vissa detaljer i Tarangus Safirmodell, och ändrar dem efter eget huvud. Med samma erfarenhet i bagaget har jag en mycket avslappnad attityd till färgvalet på samma modell.

Inom plastbyggarskrået har jag för övrigt inte haft anledning att fundera så mycket på de här begreppen, konflikten dem emellan verkar inte vara särskilt levande. I min andra hobbygren däremot... modelljärnvägar, där når diskussionen stormstyrka alltsomoftast. Där finns ju i grunden motsättningen mellan de 'tågkörare' (som köper-å-kör och kanske står ut med stora utseendemässiga kompromisser bara det går att köra) och de som (kompromisslöst och förebildstroget) bygger själva, där 'bygger' sen kan innebära allt från att löda ihop mässingsbitar (som Öken-Eriks bror) till de som nöjer sig med att kanske måla och märka om en köpegrej. Inom plasteriet är ju alla byggare, om än med något olika ambitionsnivå.

Huvudsaken är väl att låta var och en bli salig på sin tro.


Lite ot, jag är också aktiv på ett mj-forum och det är fantastiskt med dessa ständigt uppkommande konflikter, de flesta p.g.a. ett misslyckat köksbygge 8-)

Ang plastmodellbygge så har jag ju en förkärlek för gamla och ibland usla modeller så där faller niträknandet bort naturligt (skulle jag räkna nitarna på min Lindberg Thunderceptor skulle jag ha att göra ett bra tag :D ). Bygger ju mest bilar f n och där är jag mer noggrann och väljer att bygga främst kvallitetsbyggsatser från Aoshima. Samtidigt kan man som bilbyggare känna sej friare att bygga efter eget huvud såvida man inte bygger en speciell bil, t ex en tävlingsbil.

Stefan
Skriv svar